Tytuł pozycji:
Zasada ekonomiki w komunikacji językowej
- Tytuł:
-
Zasada ekonomiki w komunikacji językowej
Principle of Economy in Linguistic Communication
- Autorzy:
-
Tokarz, Marek
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/968280.pdf
- Data publikacji:
-
1994-09-01
- Wydawca:
-
Uniwersytet Warszawski. Wydział Filozofii
- Źródło:
-
Filozofia Nauki; 1994, 2, 3-4; 37-56
1230-6894
2657-5868
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject of the paper is the ways of interpreting messages that are defective either syntactically or semantically. The formal models of communicative events in which such messages are being sent are based on a specially designed situational ontology. A situation is something of the sort of pragram, and it is meant to represent both the context of use and the meaning of an utterance. Five „economy rules” explain why (and how) language is such a user-friendly device, highly tollerant to misuse: slips of the tongue, grammatical incorrectness, mistakes in meaning, etc.