Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pindaric Kleos

Tytuł:
Pindaric Kleos
Kleos Pindara
Autorzy:
Jaszczyński, Maciej
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/967173.pdf
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Tematy:
Pindar
poezja grecka
tradycja poetycka
kleos
Źródło:
Collectanea Philologica; 2015, 18
1733-0319
2353-0901
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł porusza kwestię funkcjonowania pojęcia sławy - kleos - w „Odach zwycięskich” Pindara. Pierwszym problemem jest stosunek pomiędzy kleos Pindara a kleos epickim, w szczególności Homeryckim. Staram się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego Pindar w bardzo ograniczony sposób korzystał z motywów pochodzących z „Iliady” i „Odysei”, natomiast bardzo często sięgał do poezji cyklicznej. Przeprowadzam dokładną analizę ostatnich wersów trzeciej „Ody Pytyjskiej” w świetle Homeryckiej koncepcji kleos oraz bardzo archaicznej formuły poetyckiej kleos aphthiton. Następnie rozważam relację Pindara z wcześniejszymi poetami lirycznymi, głównie na podstawie fragmentów z Ibykosa 282a (S151), „Elegii Platejskiej” Symonidesa, krótko wspominając Stezychora. Staram się pokazać jak koncepcje kleos w tradycji poetyckiej wpłynęły na Pindara.

This article discusses the issue of how kleos works in Pindar’s epinician odes. Firstly, it deals with the relationship between Pindaric and epic, and specifically, Homeric kleos. It tries to answer the question why Pindar was rather reluctant to extensively use the “Iliad” and the “Odyssey” in his odes and much preferred the cyclic poems. I am providing a close analysis of the closing line of the “Pythian 3” in view of Homeric concepts of kleos and a poetic formula of kleos aphthiton. Next, I am discussing Pindar’s relationship with earlier lyric poets, mainly on the basis of passages from Ibycus’ 282a (S151) and Simonides’ “The Platea Elegy”, also briefly mentioning Stesichorus. I am trying to display how their understanding of the mechanics of poetic kleos influenced Pindar.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies