Segmentacja rynków Europy Środkowo-Wschodniej z wykorzystaniem metody CMS Segmentation of markets in Central and Eastern Europe with the use of the CMS method
Celem badania przedstawionego w artykule jest przeprowadzenie analizy
porównawczej krajów Europy Środkowo-Wschodniej w zakresie efektów towarzyszących
zmianom ich eksportu. Wykorzystano dane Eurostatu za rok 2016. Efekty zmian eksportu
poszczególnych krajów wyodrębniono na podstawie modelu stałego udziału w rynku (Constant Market Share — CMS) opracowanego przez Leamera i Sterna. Obliczone efekty:
popytowy, struktury przestrzennej, struktury towarowej i konkurencji umożliwiły szczegółową ocenę źródeł zmian zachodzących w eksporcie porównywanych krajów i pozwoliły odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu zmiany w eksporcie można wytłumaczyć koniunkturą w światowym handlu określonymi grupami towarów, a w jakim wynikają one z konkurencyjności samych krajów. Dzięki zastosowaniu metod wielowymiarowej analizy statystycznej
dla wyznaczonych efektów zidentyfikowano grupy krajów o najbardziej zbliżonej pozycji
w układzie przestrzenno-towarowym, w tym krajów o podobnej konkurencyjności handlu.
The paper aims at making a comparative analysis of the Central and Eastern
European countries in the scope of effects accompanying changes in their export. The
Eurostat’s data for 2016 were used in the study. The effects of changes in export of individual countries were separated based on the Constant Market Share (CMS) model developed
by Leamer and Stern. The calculated effects such as: demand effect, market distribution
effect, commodity composition effect and competitiveness effect enabled a detailed assessment of the sources of changes occurring in export of individual countries. They allowed, in particular, for answering the following question: to what extent may changes in
export be explained by the economic situation in the world commodity trade of individual
clusters and to what extent do they result from the competitiveness of these countries? The
application of the multivariate statistical analysis method for the selected effects allowed for
the identification of clusters of countries with the most similar position in the spatial and
commodity arrangement, including countries of similar trade competitiveness.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00