Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Demon Antona Rubinsteina - między tradycją zachodnią i rosyjską (analiza wybranych zagadnień)

Tytuł:
Demon Antona Rubinsteina - między tradycją zachodnią i rosyjską (analiza wybranych zagadnień)
Autorzy:
Lisecka, Małgorzata
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/962169.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
Tematy:
demon, Anton Rubinstein, Russian music, Russian national school, opera
demon
Anton Rubinstein
muzyka rosyjska
rosyjska szkoła narodowa
opera
Źródło:
Literatura Ludowa; 2017, 4-5
2544-2872
0024-4708
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article proposes an analysis of The Demon (1875), the only preserved opera by Anton Rubinstein, in two contexts. Firstly, it is a universal story based on fairy tales and related to the Byronic hero and the Western Romantic tradition. Secondly, it is a manifestation of the influence of the Russian national school (Moguczaja Kuczka). Therefore, the article elaborates in detail on the sacred opera (the influence of the French tradition), the function and structure of selected leitmotifs in the construction of the characters (the influence of the German tradition), and the later impact of the opera on Eugene Onegin (1879) by Pyotr Tchaikovsky. 

Artykuł stanowi analizę jedynej zachowanej opery Antona Rubinsteina Demon (1875) w dwóch kontekstach: po pierwsze, jako uniwersalnej opowieści o baśniowym podłożu, reprezentowanej przez bohatera bajronicznego, odniesionej do romantycznej tradycji Zachodu; oraz, po drugie, jako przejawu wpływów rosyjskiej szkoły narodowej (Moguczaja Kuczka) na twórczość Rubinsteina. W tym celu szczegółowo opracowane zostaną w tekście wątki opery sakralnej (wpływ tradycji francuskiej), funkcji i struktury wybranych motywów przewodnich w kreowaniu postaci (wpływ tradycji niemieckiej) oraz późniejszego oddziaływania opery na Eugeniusza Oniegina (1879) Piotra Czajkowskiego.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies