Tytuł pozycji:
Kontrowersje wokół Przejścia Północno-Zachodniego
- Tytuł:
-
Kontrowersje wokół Przejścia Północno-Zachodniego
The Northwest Passage Controversy
- Autorzy:
-
Kubiak, Krzysztof
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/958124.pdf
- Data publikacji:
-
2011
- Wydawca:
-
Polska Akademia Nauk. Czytelnia Czasopism PAN
- Źródło:
-
Prawo Morskie; 2011, XXVII; 335-355
0860-7338
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przejście Północno-Zachodnie to droga morska z Europy do Azji Wschodniej. Długość trasy między Oceanem Atlantyckim a Spokojnym wynosi około 5780 kilometrów. Na Przejście Północno-Zachodnie składają się cztery szlaki żeglugowe. Żegluga Przejściem Północno-Zachodnim jest nadal ciężka i ryzykowna, ale w porównaniu do trasy przez Kanał Panamski skraca drogę
z Europy na Daleki Wschód o cztery tysiące kilometrów. Obecnie żegluga na wodach Przejścia Północno-Zachodniego ma charakter sezonowy i niemal w całości zdominowana jest przez podmioty kanadyjskie. Wzrost zainteresowania tym przejściem wiąże się z postępującym ociepleniem klimatu. Według ekspertów dążenie Kanady do uzyskania suwerenności nad wodami Przejścia Północno-Zachodniego poprzez nadanie mu statusu wód historycznych jest przykładem nadmiernego roszczenia morskiego. Kanada traktuje wody Przejścia Północno-Zachodniego jako swoje wody wewnętrzne. Kanada uprawia politykę „pełzającej jurysdykcji”, opierając się na jednym tylko artykule konwencji o prawie morza z 1982 r. (art. 234). Stany Zjednoczone Ameryki stoją na stanowisku, że Przejście Północno-Zachodnie jest cieśniną łączącą dwie części morza pełnego, a w związku z tym zgoda władz kanadyjskich na korzystanie z niego nie jest konieczna. 11.01.1988 r. USA i Kanada zawarły umowę o współpracy w Arktyce. Autor artykułu prognozuje, że w nadchodzących latach najpoważniejsze problemy związane z wykorzystaniem Przejścia Północno-Zachodniego wynikać będą z nierozwiązanych problemów prawnomiędzynarodowych.
The Northwest Passage is a sea route – or, to be exact, it is a collected name for four routes – that connect Europe and East Asia. Despite its considerable length (it spans circa 5780 kilometers) and notorious nautical difficulties it provides a decent alternative to the route through the Panama Canal due to being roughly 4000 kilometers shorter. In the present day the route is seasonal and is predominately operated by Canadian entities. Recently however it has seen increased interest due to climate change. While Canada claims the waters of the Northwest Passage to be their internal waters, some experts say this claim, notwithstanding its historical grounds, may be deemed an abuse of sovereignty. Canada exercises creeping
jurisdiction there, with Article 234 of the United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS 1982) as its sole justification. The United States, on the other hand, believes the Passage is in fact a strait connecting two areas of
open sea and thus should remain part of international waters. On 11 January 1988 USA and Canada have signed an agreement on cooperation in the Arctic. The Author predicts the more disagreements over the Northwest Passage in
the coming years as the core problem continues to be unresolved.