W artykule przedstawiono zależności między nurtami w modelowaniu marketingowym a ewolucją marketingu oraz problemy rozwoju czterech nurtów w budowie modeli marketingowych (deskryptywno-eksplanacyjnych, deskryptywno-predykcyjnych, relacyjno-eksplanacyjnych i relacyjno-deskryptywnych). Analizując nurty metodologiczne w budowie modeli marketingowych należy podkreślić, że w obszarze modelowania główne tendencje rozwojowe wynikają z przechodzenia od modeli eksplanacyjnych do predykcyjnych, a ewolucja kategorii badawczych w marketingu związana jest z silniejszym podkreśleniem roli zmiennych relacyjnych w stosunku do deskryptywnych. Artykuł ma charakter metodologiczny.
The aim of the paper is to present the relationship between trends in marketing modelling within marketing paradigms. In the area of modelling, the major trends arise from the transition from explanatory models to predictive ones and evolution of research in marketing is associated with stronger underline the role of relational variables in comparison to pure descriptive concepts. The paper outlines the problems of development of the four areas in marketing modelling (1/ descriptiveexplanatory, 2/ descriptive-predictive, 3/ relational- explanatory, and 4/ relationaldescriptive). The article is of the methodological nature.
В статье представили зависимости между руслами в маркетинговом моделировании и эволюцией маркетинга, а также проблемы развития четырех русел в построении маркетинговых моделей (дескриптивно-объясняющих,
дескриптивно-прогностических, реляционно-объясняющих и реляционно-де- скриптивных). Анализируя методологические русла в построении маркетинговых моделей, следует подчеркнуть, что в области моделирования основные тенденции в развитии вытекают из перехода от объясняющих моделей к прогностическим, а эволюция исследовательских категорий в маркетинге связана с более сильным подчеркиванием роли реляционных переменных по отношению
к дескриптивным. Статья имеет методологический характер.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00