Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Relacja Thomasa Plattera jako źródło do życia codziennego uczniów wrocławskich szkół na początku XVI wieku

Tytuł:
Relacja Thomasa Plattera jako źródło do życia codziennego uczniów wrocławskich szkół na początku XVI wieku
Thomas Platter’s Autobiography as a Source for Everyday Life of Wrocław Students in the early 16th century
Autorzy:
Wójcik, Jacek
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/957245.pdf
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Tematy:
education
Thomas Platter
Wrocław
edukacja
Źródło:
Biuletyn Historii Wychowania; 2016, 34; 7-19
1233-2224
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Thomas Platter (1499–1582) was a Swiss humanist, printer and writer. At the age of 72, he wrote his autobiography. He devoted a large part of his life to studies. He would travel from city to city, looking for thing to learn. He probably spent a few years (since 1516) in Wrocław. In his autobiography, he covered a lot of the time including students’ life. Platter noted that all lectures took place simultaneously in one room while the St. Elisabeth School library could offer one book. The students had a responsibility to sing in churches. In their free time, they would go to pubs and begged for money. The living conditions were very poor: many students slept on the floor in a single room or at the parish cemetery, plagued by rats and lice. Therefore they frequently fell sick. Platter cared about food and mentioned it very often in his memoirs; when he travelled sometimes there was nothing to eat but in the cities he happened to eat too much. The life of a traveling student in the 15th-16th centuries was very dangerous. Thomas Platter’s autobiography is a very important source of information, indicating all the obstacles to the process of learning in the early sixteenth century.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies