Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Miejsce nauczania historii w pijarskich profesoriach Rzeczypospolitej w XVIII wieku

Tytuł:
Miejsce nauczania historii w pijarskich profesoriach Rzeczypospolitej w XVIII wieku
The Position of History Teaching in Piarist “Profesoria” of the Republic of Poland in the 18th Century
Autorzy:
Taraszkiewicz, Jacek
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/955247.pdf
Data publikacji:
2011
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Tematy:
The Piarist, Education in Poland, 18th Century
Źródło:
Biuletyn Historii Wychowania; 2011, 27; 51-58
1233-2224
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Stanisław Konarski, while introducing the reform of the Piarist schools, began from changing the profile of the education of the monks, who, according to the rules and constitutions of the order were supposed to be teachers. The sources concerning the handbooks used in the education of the future history professors in Rzeszów are unknown The source data regarding the preparation of monks for their teaching profession may be obtained mostly on the basis of Ordinationes Visitationis Apostolicae... approved by the authorities of the monastic order and the Pope as late as in 1754. The Ordinationes Visitationis Apostolicae...., sometimes called “school regulations”, dedicated its third part to the problems connected with the education of the Piarist orders. The reformed system of the monks’ preparation for their future work assumed two years of noviciate, followed by three years of “profesorium”, where the monks should continue their education. The seminarists, in the period of their five year long education, learned, among others, history, which they were supposed to teach later as Piarist teachers. The historical material embraced both sacred and secular history. The readings for the future teachers in the field of history were the ancient classical works, the works of Polish historiographers and also modern works from the 16th, 17th and even 18th century. In the Piarist “profesoria” the ancient, national and general modern history was taught. However, history was still supposed to support rhetoric, providing speakers with examples confirming their erudition. The regulations concerning “profesoria” emphasised the fact that the greatest benefit of history consisted in showing the youth examples of civic virtues and vices contributing to the ruin of their Motherland.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies