Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Od znaku „Polski Walczącej” po hasło „FaceBóg” – rola polskiego graffiti w latach 1942–2011

Tytuł:
Od znaku „Polski Walczącej” po hasło „FaceBóg” – rola polskiego graffiti w latach 1942–2011
From the “Fighting Poland” Sign to the Slogan “FaceBóg” (FaceGod) /feısbuk/ – the Role of the Polish Graffiti in the Years 1942–2011
Autorzy:
Nowak-Kluczyński, Konrad
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/955187.pdf
Data publikacji:
2011
Wydawca:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Tematy:
history, Polish graffiti, sign „Fighting Poland”
Źródło:
Biuletyn Historii Wychowania; 2011, 27; 127-139
1233-2224
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Against the general opinion the history of graffiti goes back to the beginnings of civilization. There are numerous examples of graffiti, for instance the inscriptions hollowed with a chisel found on the ancient household artifacts or on the walls. The inscriptions had an informative function but they were also magical. The phenomenon of spray art was widespread in the 1960s and the beginning of the Polish taggers subculture was in the 1980s, although one can find street art during the Second World War. But it is usually neglected or disregarded in the Polish literature. The Anchor – the sign of “Fighting Poland”, was placed on pavements, walls, notice boards or train stops of the occupied country. It was the sign of the fight for freedom and independence. As the years passed, the Polish reality was changing and the role of graffiti also changed. Now, it expresses itself in slogans, appeals, messages, drawings, portraits or murals. The aim of the work is to show the role of the Polish graffiti between 1942 and 2011. The author analyses graffiti in a number of aspects and throughout many years. The author identifies Polish spray art with teenage rebellion, sense of humor, political engagement, commentary or the negation of reality. Moreover, the article focuses on social, psychological or urban aspects of the examined phenomenon and identifies it with widespread modern hip-hop culture.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies