Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kultura żywego słowa w instytucjach medialnych: diagnoza poziomu świadomości językowej dziennikarzy

Tytuł:
Kultura żywego słowa w instytucjach medialnych: diagnoza poziomu świadomości językowej dziennikarzy
The art of elocution in media institutions: A diagnosis of the level of language awareness among Polish journalists
Autorzy:
Tadeusz-Ciesielczyk, Małgorzata
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/954387.pdf
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Uniwersytet Warszawski. Katedra Italianistyki. Polskie Towarzystwo Retoryczne
Tematy:
świadomość językowa
kultura żywego słowa
technika mowy
mowa ciała
emisja głosu
wystąpienia publiczne dziennikarstwo
media
edukacja
language awareness
culture of the spoken word
speech technique
body language
voice production
public speeches
journalism
education
Źródło:
Res Rhetorica; 2016, 3, 3; 44-54
2392-3113
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca jest próbą udzielenia odpowiedzi na pytanie o aktualny stan świadomości językowej profesjonalnych dziennikarzy, a także o wpływ tej wiedzy na kulturę żywego słowa w polskich instytucjach medialnych. W toku badań potwierdzono, iż świadomość językowa diagnozowanych grup jest na raczej niskim poziomie. Uzyskane wyniki ukazują istotny problem w rozwijającym się aktualnie świecie mediów. W swojej pracy wskazuję również na aspekt edukacyjny, albowiem to właśnie na instytucjach medialnych ciąży szczególny obowiązek krzewienia kultury żywego słowa języka ojczystego oraz utrzymywania zasad poprawnej wymowy standardowej polszczyzny. Artykuł porusza zagadnienia, które są istotne przy badaniu poziomu świadomości językowej w aspekcie kultury żywego słowa: omówienie zasad poprawności w wymowie i konstrukcji wypowiedzi, komunikacji międzyludzkiej, mowy ciała, czy emisji głosu.

The aim of this study was to address the question of the current state of language awareness of professional journalists, as well as the impact of this state on the culture of the spoken word in the Polish media institutions. The study confi rmed that the language awareness of the aforementioned diagnosed groups is relatively low. The results obtained show a significant problem in the currently evolving media context. This study also highlights the educational aspect as it is the duty of media institutions to promote the culture of the spoken word of the native tongue. This study covers issues that are relevant when diagnosing the levels of language awareness in terms of the culture of the spoken word. The article contains a discussion on the principles of correct Polish pronunciation and composition, interpersonal communication, body language, or voice production in speech.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies