Tytuł pozycji:
OBRAZ NOWEJ HUTY W NAJNOWSZEJ PROZIE FABULARNEJ: KOBIETY, ROMANTYZM I PRAGNIENIE NOWEGO POCZĄTKU
W tekście podjęto próbę odpowiedzi na pytanie o to, czy we współczesnej prozie kcjonalnej powstały nowe języki opisu Nowej Huty, przeciwstawiające się narracjom socrealistycznym. Analizie poddano trzy teksty: thriller Hanny Sokołowskiej Kosa, nowelę fantastyczną Tajemna historia Nowej Huty Jewgienija T. Olejni- czaka oraz powieść Adama Miklasza Ostatni mecz, opowiadającą o kibicach Hutnika. Utwory rozpatrywano w perspektywie reprezentacji kobiecości (i przypisywania im kreacyjnej siły), paradygmatu romantycznego, relacji między prywatnością a zbiorowością oraz przepisywania na nowo historii o powstaniu Nowej Huty. Omawiane teksty wskazują na kryzys poczucia wspólnoty, utratę zaufania w uniwersalne wartości oraz zwrot ku indywidualizmowi.