Paradoksy przepustowości miejskiej sieci drogowej i sposoby ich odwzorowania w modelu czterostadiowym Urban road network capacity paradoxes and methods of their reproduction in four-step model
Artykuł zawiera przegląd zagadnień związanych z paradoksem
przepustowości, zarówno w podejściu matematycznym, związanym
z projektowaniem i analizą sieci transportowych, jak i przykłady
związane ze zmianą zachowań mieszkańców, na przykładzie rozbudowy
sieci wybranych miast. Omówione zostały w nim podstawowe zasady
dotyczące rozkładu ruchu oraz paradoks Braessa z niego wynikający.
W dalszej części artykułu przytoczone są przykłady analiz związanych
z wpływem rozbudowy sieci drogowej na warunki ruchu – zarówno
znane prawo Lewisa-Mogridge’a czy paradoks Downsa/Thompsona,
jak i próby ich odnalezienia w innych lokalizacjach. Na podstawie tego
wstępu rozważane są metody odwzorowania paradoksów w modelu
czterostadiowym. Zaproponowano modyfikację parametrów modelu na
każdym jego etapie w taki sposób, aby odwzorować możliwe skutki
rozbudowy sieci. Parametry te związane są ze zmianą liczby, źródeł lub
celów podróży, podziału zadań przewozowych czy zmian udziału godzin
szczytu. Podejście takie daje szansę na wykazanie dodatkowych efektów
realizacji inwestycji drogowej, których nie obejmuje standardowy model
czterostadiowy, a które mogą zmniejszać pozytywny wpływ nowej
inwestycji na warunki ruchu w mieście.
This article contains an overview of topics connected with
capacity paradox, both in mathematical approach, transport network
design and analysis, and those connected with a change of
inhabitants’ behavior, on the example of selected cities. Basic traffic
assignment principles have been discussed, together with Braess
paradox. Next, Lewis-Mogridge position and Downs/Thompson
paradox are described, and attempt to find their reproductions in
real situation. The continuation of the first part is a discussion about
methods of reproduction of these paradoxes in four-step model. In
the article a proposal to modify parameters on each step of this
model to simulate various effects of network extension is presented.
These parameters are associated with a change of number, origins
and destinations of trips, modal split or peak hour share. This approach
allows to reveal additional impact of adding a new element
to road network, which are not included in standard four stage
model, but can reduce positive impact of new investment to traffic
conditions in the city.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00