Współpraca instytucjonalna i angażowanie społeczeństwa jako elementy planowania zrównoważonej mobilności miejskiej Institutional cooperation and citizen’s involvement as an element of sustainable urban mobility planning
Szacuje się, że do 2050 roku liczba mieszkańców
miast wzrośnie do około 6 miliardów, tymczasem już dziś około 80%
Europejczyków żyje na obszarach miejskich. Popularne wśród architektów
hasło „miasta dla ludzi” w kontekście nieustannego wzrostu
liczby mieszkańców miast zaczyna nabierać szerszego znaczenia.
W związku z tym zachodzi konieczność bliższego przyjrzenia się relacjom
między planowaniem zrównoważonej mobilności, a jakością życia
mieszkańców określaną m.in. przez swobodę poruszania się kiedy,
gdzie i jak chcą – niezależnie od wieku, dochodów czy stanu zdrowia.
Niniejszy artykuł przedstawia założenia metodologiczne nowej koncepcji
planowania zrównoważonej mobilności miejskiej, która w kontraście
do tradycyjnego podejścia opiera się głównie na zaangażowaniu
obywateli/interesariuszy oraz współpracy instytucjonalnej pomiędzy
różnymi poziomami władz i zarządów oraz pomiędzy sąsiadującymi
gminami. Autorzy przybliżyli na podstawie działań podejmowanych
przez Gminę Miejską Kraków przykłady związane ze zwiększeniem
partycypacji społecznej w planowaniu transportu oraz przykłady
współpracy instytucjonalnej, która jest realizowana m.in. przez zespoły
zadaniowe, powoływane w Urzędzie Miasta Krakowa na podstawie
wniosków, wynikających z merytorycznych i uzasadnionych potrzeb.
It is estimated that by 2050, the urban population will
increase to approx. 6 billion people, while nowadays about 80% of Europeans live in the urban areas. Slogan “city for people”, popular
among architects, begins to have a broader meaning in the context
of the continuous growth of the urban population. Therefore, it is
necessary to look more closely at the relationship between planning
of sustainable mobility and quality of life among residents, determined
by the freedom of movement when, where and how they want
- regardless of age, income or health status. This article presents
a new concept of methodological principles of sustainable urban mobility
planning, which in contrast to the traditional approach, relies
heavily on the involvement of citizens and stakeholders and institutional
cooperation between the different levels of government and
management as well with neighboring municipalities. On the basis
of the activities of the Municipality of Cracow the authors present
examples associated with increased public participation in urban
transport planning and examples of institutional cooperation, which
is carried out, among others, by task forces appointed in the City of
Cracow on the basis of the conclusions resulting from the substantive
and legitimate needs.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00