Wyniki badań dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych oraz wdrożenia śluz dla rowerów na skrzyżowaniach Conclusions from researches on allowing two-way bicycle traffic on one-way streets and implementation of the Advanced Stop Lines at junctions
W artykule przedstawiono wnioski z przeprowadzonych
jesienią 2013 roku badań konfliktów pomiędzy rowerzystami i innymi
uczestnikami ruchu na ulicach jednokierunkowych, gdzie dopuszczono
ruch rowerów pod prąd, a także na wyznaczonych w obrębie skrzyżowań
śluzach rowerowych. Poligony badawcze zostały zlokalizowane w czterech
miastach: Gdańsku, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. Badania
zostały podjęte z inicjatywy i na zamówienie Ministerstwa Infrastruktury
i Rozwoju, w którym przeprowadzany jest obecnie proces zmian legislacyjnych
dotyczących ruchu rowerowego. Liczba rowerzystów w polskich
miastach stale wzrasta, a jednym ze stymulatorów są udogodnienia infrastrukturalne,
takie jak budowa nowych dróg dla rowerów, wydzielanie na
jezdni pasów tylko dla rowerzystów, nowe parkingi, fizyczne uspokajanie
ruchu urządzeniami brd, a także dopuszczanie ruchu rowerów pod prąd
na ulicach jednokierunkowych oraz wyznaczanie śluz rowerowych na wlotach
skrzyżowań. Ostatnie dwa rozwiązania wzbudzają obecnie najwięcej
emocji w środowiskach inżynierów, urzędników odpowiadających za zarządzanie
ruchem i aktywistów rowerowych, głównie z powodu niejednoznacznych
zapisów prawnych, ale również niewystarczającej liczbie badań
w zakresie bezpieczeństwa rozwiązań. To powoduje, iż w jednych miastach
kontraruch i śluzy rowerowe są wprowadzane projektami organizacji ruchu,
w innych opornie lub w ogóle. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom,
przygotowano i przeprowadzono w okresie dwóch dni roboczych obserwacje
wybranych poligonów badawczych z wykorzystaniem techniki wideo,
na podstawie których powstał raport dla Ministerstwa Infrastruktury
i Rozwoju. Niniejszy artykuł zawiera jego najważniejsze wnioski.
This paper presents conclusions from the researches taken
in the spring of this year in four Polish cities (Cracow, Gdańsk,
Warsaw and Wroclaw), concerning potential conflicts between
cyclists and other road users, when two way cycling is allowed
on one-way street. Researches were also conducted on intersections
with the Advanced Stop Line. The study was undertaken
with initiative and on request of the Ministry of Infrastructure and
Development, which is currently processing a legislative changes
relating to cycling. Cycling in Polish cities is increasing, mostly
due to the new infrastructure facilities, such as a construction
of new bicycle paths and lanes, new bicycle parking lots, physical
traffic calming devices, as well as allowing of two-way traffic
for bicycles on the one-way streets and creating the Advanced
Stop Lanes. A lot of strong emotions among engineers, officials
in charge of traffic management and cycling activists, have aroused
about the last two solutions mainly due to the ambiguous
legal provisions, but also the lack of safety research conclusions.
To meet these expectations observations were prepared and carried
out within two working days on selected polygons using video
technology. A report from research was prepared for the Ministry.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00