Ocena wybranych działań podejmowanych na rzecz zrównoważonej mobilności w Krakowie Evaluation of selected activities for sustainable mobility in Cracow
W Krakowie, ze względu na zwartą zabudowę w śródmieściu,
dąży się do wprowadzania działań na rzecz zrównoważonej
mobilności. W niniejszym artykule przedstawiono wybrane rozwiązania
wraz z ich oceną. Pierwszym przykładem jest wprowadzenie strefy
pieszej na ulicy Grodzkiej, natomiast drugim – zmiana organizacji
ruchu na I obwodnicy. W pierwszym z rozwiązań wprowadzono strefę
A (strefa ruchu pieszego) na odcinku ulicy Grodzkiej od skrzyżowania
z ulicą Poselską do skrzyżowania z ulicą św. Idziego. Ocena tego rozwiązania
polegała na sprawdzeniu, czy ograniczenie dojazdu samochodem
wpłynęło na zmniejszenie przychodów podmiotów gospodarczych funkcjonujących
przy ulicy Grodzkiej. Analizie poddano wpływy z podatków
przed i po zmianie organizacji ruchu. Drugie rozwiązanie polegało
na zmianie organizacji ruchu wokół Plant. Wraz z przebudową ulic:
Podwale, Straszewskiego oraz Basztowej wprowadzono ruch jednokierunkowy,
przeciwnie do ruchu wskazówek zegara dla samochodów,
a wewnętrzną jezdnię zamieniono na pas rowerowy. W tej części analizy
skupiono się na porównaniu czasów przejazdu tramwajów przed i po
zmianie organizacji ruchu oraz czasów przejazdu rowerem po nowym
pasie rowerowym w odniesieniu do istniejących już tras przez Rynek
Główny oraz Planty.
In Cracow, because of its compact spatial development in
historic city centre, sustainable urban mobility schemes have been introduced.
This article presents examples of such solutions, together
with their assessment. First example is the introduction of pedestrian
zone in the section of the Grodzka street, the second one is the change
of traffic organisation scheme on the first ring road. First solution, is
based on the reduction of unauthorised vehicle entrance and parking
on the Grodzka street, between crossings with św. Idziego and
Poselska streets. Evaluation of this solution was based on the analysis
if the limited car access affected profits of businesses operating in this
area. The value of taxes paid by entrepreneurs operating in Grodzka
street before and after the change were compared. The second solution
was to redevelop first ring road along the streets: Podwale,
Straszewskiego and Basztowa, together with the change of traffic
organisation scheme. One-way traffic for cars, counter-clockwise has
been introduced along this ring and the internal road lane has been
transformed to bike lane. In this part of analysis, tram travel times
before and after change have been compared. Moreover bicycle travel
times have been measured and compared with travel times on existing
routes through the Main Market Square and the Planty.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00