Rozwój infrastruktury transportowej determinuje rozwój
regionu, jednak wzrastającej liczbie przewozów osób i towarów towarzyszą
także negatywne konsekwencje w postaci zdarzeń drogowych. W ich
wyniku każdego roku około miliona osób traci życie, co generuje olbrzymie
straty finansowe i społeczne. Szacuje się, iż koszty wypadków drogowych
w Polsce sięgają 2% PKB. Poznanie czynników przyczyniających
się do powstawania wypadków ma zatem ogromne znaczenie dla rozwoju
gospodarki. Przedmiotem artykułu jest charakterystyka bezpieczeństwa
w ruchu drogowym w Polsce przy zastosowaniu modelu ekonometrycznego.
Opracowanie stanowi próbę wyjaśnienia zależności zachodzących
pomiędzy wybranymi zmiennymi społeczno-ekonomicznymi i wypadkami
drogowymi. Na podstawie literatury przedmiotu oraz uwzględniając
dostępność danych liczbowych za zmienne takie uznano: wydatki jednostek
samorządowych w dziale 600 – Transport i łączność, udział dróg
ekspresowych i autostrad w całej sieci dróg w województwie, dobowe natężenie
ruchu na drogach krajowych, jakość dróg mierzona stosunkiem
dróg wymagających natychmiastowego remontu do wszystkich dróg oraz
udział pojazdów ciężarowych w ogóle pojazdów. Badanie przeprowadzone
zostało na podstawie danych z lat 2002–2011 na poziomie NUTS2. Do
estymacji parametrów równania wykorzystano metody panelowe – modele
z efektami stałymi (fixed effect model FEM) i modele z efektami
losowymi (random effect models REM). Metody te umożliwiły ustalenie
różnic w wypadkowości pomiędzy poszczególnymi województwami.
Transport determine the level of regional development
but on the other hand, it causes negative consequences.
About one million people dies in road accidents
every year. It leads to financial and social losses that in
Poland reaches up to 2% of GDP. It is very important for
economy to indicate factors that cause accidents. The paper
is presentation of traffic safety in Poland by the construction
of econometric model. The study was undertaken
due to elucidate the relationship between number of road
accidents and variables selected on the base of literature,
such as: local self-government expenditure on section 600
– Transport and connection, the proportion of highways
and expressways in total roads in provinces, daily traffic,
roads quality measured as the share of roads requiring the
immediate repair in total roads and the share of heavy vehicles
in total amounts of vehicles. The research was conducted
for 2002 – 2011 on NUTS2 level. To estimate the
parameters of the equation panel methods, fixed effect method
(FEM) and random effect models (REM) were used.
Those methods allowed to measure the differences between
provinces.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00