Otoczenie przystanków Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej jako element kształtujący potencjał pasażerski Influence of surrounding of the Agglomeration Railway stops on passengers’ potential
Artykuł przedstawia podejście do oceny potencjalnego
rozwoju otoczenia przystanków kolejowych, które mają funkcjonować
w systemie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Krakowie, a zlokalizowane
są w terenach podmiejskich, tzw. eksurbiach. Istotną kwestią
w rozwoju tych przystanków wydaje się pełnić układ drogowy,
który ma funkcję strukturotwórczą nie tylko w zagospodarowaniu
przestrzennym, ale także dla zapewnienia dostępności przystanku
różnymi środkami transportu. Zarówno układ ortogonalny lub fraktalny
posiada pozytywne, jak i negatywne cechy świadczące o potencjalnym
rozwoju otoczenia przystanku kolejowego. Kryterium
oceny systemu transportowego w sąsiedztwie przystanku kolejowego
będzie uwzględniało kilka elementów związanych z dostępnością do
systemów transportowych, jak i kwestii rozwoju zagospodarowania
przestrzennego i przestrzeni publicznych. Odpowiedni rozwój tych
przystanków może przyczynić się do zwiększenia ich atrakcyjności
oraz wzrostu liczby pasażerów, co wpłynie na efektywność finansową
systemu kolei aglomeracyjnej. Dodatkowo w artykule przedstawione
będą dwa przykłady przystanków kolejowych, a ocenie podlegać będzie
ich dostępność do systemów transportowych.
The article presents evaluation concept of railway stops
surrounding development (for exurbia area), that can function in
the Agglomeration Railway System within Cracow Metropolitan
Area. Road network model is significant issue for railway stops development,
which has a structural impact for land use development
and accessibility to the transport systems. The orthogonal or fractal
road network model has positive and negative characteristics for the
railway stops potential development. Evaluation criteria include the
accessibility to the transport systems stops and the spatial development
issue (in article two railway stops will be presents, as an example
of two different road network models with the transport systems
service). The proper development of those stops could increase theirs
attractiveness and provide effective passengers’ potential which will
contribute with the agglomeration railway system financial issues.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00