Artykułem objęto podstawowe tezy sformułowane w drugiej
części referatu „Raport Buchanana 50 lat później” z IX konferencji
nt. „Problemów komunikacyjnych miast w warunkach zatłoczenia motoryzacyjnego”
3. Analizie poddano tendencje w praktyce i nurty w teorii
optymalizacji miejskich sieci drogowych mijającego półwiecza z punktu
widzenia tez raportu dotyczących struktury sieci drogowej. Zdefiniowano
układy głównych ulic rozprowadzających jako sieci buchananowskie.
Na podstawie rozwinięcia idei raportu do formy sześciu tez optymalnego
kształtowania sieci autorzy analizują różne nurty w badaniach teoretycznych
i empirycznych. W podejściu do problemu optymalizacji za
Steenbrinckiem wyróżniono zagadnienie optymalnej architektury sieci od
efektywnego kreowania jej wydajności. W architekturze sieci wykazano
tendencje izomorficznej zbieżności miejskich układów sieci drogowych
z ochroną środowiska miejskiego w rozumieniu Buchanana. Poparto to
wynikami eksperymentów symulacyjnych dla czytelnie skonfigurowanego
rzeczywistego układu rusztowego sieci ulic Poznania. Wskazano na
spójność problemu optymalności z nurtem badań teoretycznych i symulacyjnych
związanych z paradoksem Braessa w sieciach przegęszczonych
i zatłaczanych. W podejściu do wydajności sieci buchananowskiej wskazano
na problem funkcji celu – maksymalizacji pojemności transportowej
sieci zatłaczanej i jej związku z dynamicznym zarządzaniem ruchem.
Wskazano na problem generalnie związany z brakiem kompatybilności
między modelem popytu (macierzy podróży) i teorii strumienia ruchu.
Wsparto hipotezę optymalności wynikami badań nad Fundamentalnym
Wykresem Makroskopowym (MFD, NFD).
The article discusses basis thesis formulated in the second
part of a paper “The Buchanan Report 50 years on”, published in
proceedings of IX Conference on “Transportation problems in cities
burdened with motor traffic congestion”. An analysis was made on
practical tendencies and theoretical searches for a theory of an urban
road network’s optimisation, appearing during the past half century.
The Report’s thesis on the road network’s structure was used as
a benchmark for the analysis – a set of main streets was described
as a Buchanan’s network. The Report’s ideas were formed into a set
of six basic rules of an optimal network design, allowing Authors
to use these rules for an analysis of theoretical and empirical traffic
developments. Concerning the optimisation problem, Steenbrinck’s
approach was followed, extracting a question of optimal road network
architecture from a problem of an optimal management of
the network’s effectiveness. A tendency of an isomorphic convergence
of the optimal road network for both: traffic management
and protection of city environment described by Buchanan, has been
found. The outcome was strengthened by simulation experiments
done for a road network of Poznań, the network being close to an
optimal grid shape. It was proven, that an optimisation problem is
coherent with theoretical and simulation searches dealing with the
Braess paradox for networks oversaturated or during a saturation
process. Effectiveness of a Buchanan’s network presented a problem of a goal function – maximisation of transport capacity of a network
being saturated and it’s connection with dynamic traffic management.
The problem generally caused by a compatibility deficiency
between a demand model (OD–Matrix) and the traffic flow theory
has been presented. The optimisation hypothesis was strengthened
by results of a research on Macroscopic and Network Fundamental
Diagrams (MFD, NFD).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00