Pasażerskie połączenia kolejowe na Dolnym Śląsku po 1989 roku - aspekt przestrzenny Passenger rail connections in the Lower Silesia after 1989 - a spatial aspect
Po roku 1989 pod wpływem dynamicznie zachodzących
zmian w otoczeniu społeczno-gospodarczym oraz wewnętrznych przekształceń
doszło w Polsce do niespotykanego od lat załamania w pasażerskim
transporcie kolejowym. W celu opisania zjawisk, jakie miały
miejsce we wskazanym rodzaju transportu, wybrano obszar województwa
dolnośląskiego ze względu na jego specyficzną pozycję na mapie
kolejowej Polski. To tutaj powstała pierwsza na obecnym terytorium
kraju linia kolejowa, a biorąc po uwagę uwarunkowania historyczne,
region ten wyróżniał się silnie rozbudowaną, jak na polskie warunki,
siatką połączeń pasażerskich. Głównym celem niniejszego artykułu jest
ukazanie w aspekcie przestrzennym zmian dokonujących się w pasażerskim
transporcie kolejowym na Dolnym Śląsku w latach 1988–2014.
Analizie poddano następujące zjawiska: kierunki i natężenie połączeń,
dostępność transportową oraz przedstawiono w krótkim zarysie współczesny
rynek pasażerskich przewoźników kolejowych w województwie
dolnośląskim. Przeprowadzona analiza potwierdziła bardzo duży regres,
jaki miał miejsce w pasażerskim transporcie kolejowym w województwie
dolnośląskim po 1989 roku.
After 1989, due to dynamic changes in the social and
economic environment and internal transformations, there was
a slump in passenger railway transport in Poland unprecedented
for many years. In order to present phenomena that took place in
this type of transport, the area of the Lower Silesian voivodeship
has been chosen due to its special position in the national rail
network. The first Polish rail line has been launched in this region.
Comparing to other parts of Poland, rail network has been
developed on the highest level. This resulted with the situation
that passenger rail connections regress in the region took considerable
proportions after 1989. The main aim of the article is to
show a spatial aspect of changes occurring in passenger transport
in the Lower Silesia in the years 1988–2014. In order to present
processes that took place there, directions and intensity of
connections, as well as transport availability have been analyzed.
Also, a contemporary market of passenger railway carriers in the
Lower Silesia has been briefly described. The performed analysis
has confirmed very considerable regress of passenger railway
transport in the Lower Silesia after 1989.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00