Trwałość dróg publicznych zależy bezpośrednio od sposobu
ich eksploatacji. Jak każda konstrukcja zostały one zaprojektowane
na przenoszenie maksymalnych normowych obciążeń. W związku
z tym pojazdy o nienormatywnych obciążeniach osi lub masach całkowitych
są głównymi sprawcami degradacji sieci drogowej wraz z jej
infrastrukturą inżynieryjną w postaci mostów, wiaduktów i przepustów.
Ponadto stanowią one istotne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu
drogowego. W artykule poruszono problem wpływu pojazdów przeciążonych
na stan techniczny infrastruktury drogowej. W kontekście
rozrastającej się sieci drogowej zasygnalizowano wzrost liczby pojazdów
ciężarowych o nienormatywnym obciążeniu. Przedstawiono przyczyny
i skutki braku efektywnej redukcji tego zjawiska w skali kraju oraz
skuteczne narzędzia w walce z tego typu patologią, jakie stanowią systemy
preselekcyjnego ważenia pojazdów ciężarowych w ruchu. W ujęciu
technologicznym opisano te najpopularniejsze, do których można
zaliczyć wbudowane systemy nawierzchniowe (WIM) oraz mostowe
(B-WIM). W przypadku każdego z nich szczegółowo opisano budowę
zastosowanych sensorów pomiarowych oraz podano kryteria instalacyjne
(stan techniczny nawierzchni, geometria drogi itp.). Pokrótce
scharakteryzowano zasadę ich działania, skupiając się na możliwych do
osiągnięcia dokładnościach ważenia.
Durability of public roads is directly dependent on the
way of their exploitation. They are designed to withstand the maximum
live loads specified by standards. Therefore vehicles with
overloaded axles or gross weight are the main culprits of the total
degradation of the road network, together with its engineering infrastructure
in the form of bridges, viaducts and culverts. Moreover
the overload vehicles cause crucial danger for the road safety.
Influence of the overloaded vehicles on the structural health of the
road network is described in the article. In the context of expanding
road infrastructure more and more quantity of the overloaded vehicles
is signalized. Causes and effects of the lack of effective reduction
of this phenomenon are shown in the article. Weigh-in-motion
devices are described like the effective solution to overcome overloaded
vehicle incidents. The most popular are WIM (installed in
pavement) and B-WIM (installed on bridge) systems. Structure and
operating principle of these systems are described below.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00