Makrosymulacyjny model transportowy miasta Kielce oraz Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego Macrosimulation transport model of the city of Kielce and the Kielce Functional Area
W artykule przedstawiono metodykę tworzenia makrosymulacyjnego
modelu systemu transportowego obejmującego obszar
Kielc oraz gmin ościennych, wchodzących w skład Kieleckiego Obszaru
Funkcjonalnego (KOF). Model ten został opracowany na podstawie wyników
Kompleksowych Badań Ruchu przeprowadzonych w Kielcach
w 2015 roku, co pozwoliło na stworzenie aktualnego i kompleksowego
modelu czterostadiowego podróży, odwzorowującego specyfikę podróży
na terenie miasta. W ramach rozszerzenia modelu podróży o ruch
źródło-docelowy oraz tranzytowy wykorzystano dostępne bazy danych,
w tym np. informacje o dojazdach do pracy gromadzone przez GUS, co
było istotne dla dokładniejszego odwzorowania podróży aglomeracyjnych
w obszarze KOF. W pracy przedstawiono szczegółowy opis i parametryzację
poszczególnych etapów budowy modeli popytu i sieci transportowej,
co może stanowić cenny materiał opisujący specyfikę podróży
w miastach podobnej wielkości w Polsce – także w kontekście obecnie
zachodzących zmian w zachowaniach komunikacyjnych i procesów demograficznych.
Przedstawiono także wyniki opracowanych modeli prognostycznych
dla lat 2025 i 2035, uwzględniających planowane zmiany
w układzie transportowym w najbliższych latach – a wnioski z tych
analiz mogą dostarczać ważnych przesłanek do kształtowania przyszłej
strategii rozwoju transportu w obszarze Kielc i KOF.
This article describes the development framework of
macrosimulation transport system model for the city of Kielce and
its agglomeration area (KOF). The model was developed on the
base on the comprehensive travel survey (KBR) results conducted in
Kielce in 2015, which provided a basis for a comprehensive, up-todate
4-step travel demand model reflecting the typical trip patterns
in the Kielce city. This model was further extended to account in
more detail for agglomeration trips (carried out within the KOF
area) and external (transit) trips – for this purpose, the KBR results
were extended with additional database sources, such as e.g.
national-level (GUS) data on business and commuting trips. The
study presents a detailed description of main stages of supply and
demand transport model, as well as mathematical parameterisation
derived from empirical and survey data – which may comprise
a valuable contribution in terms of modern-day changes in travel
behaviour and demographic shifts taking place in Polish cities. The
study also presents results from simulation models developed for
the 2025 and 2035 temporal horizons, which demonstrate what
changes in transport system performance could be anticipated in 10
or 20 years’ time – and provide crucial indications for shaping the
future transport strategy and policy in the Kielce city and the KOF
agglomeration area.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00