Political rents of European farmers in different agrarian structures of the UE: input-output analysis for selected EU-27 countries Renty polityczne w gospodarstwach rolnych o zróżnicowanej strukturze agrarnej: analiza w układzie macierzy input-output dla wybranych krajów UE
It is generally believed that agricultural interventionism under the European Union’s Common Agricultural Policy represents the payment of political rents to farmers. The authors attempt to show that the concept of political rent known as the rent-seeking theory is not valid for agricultural policy. It is not justified to identify the whole of the subsidies paid to agriculture in the EU as a “political rent”, since political rents cannot be taken to include payments for the supply of public goods or those transfers which compensate for market imperfections. A methodology is proposed for valuing these items, filling a gap existing in the literature on political economy. The authors perform comparative analyses with the aim of calculating the “pure political rent”, based on input-output
matrices for representative farms according to the EUFADN typology and on a decomposition of the Hicks-Moorsteen TFP index for the period 2007–2012 and all EU-27 countries. The research hypothesis is proposed that the size of the subsidies retained in agriculture is a function of the political cycle, but also of market imperfections.
Powszechnie uważa się, że subsydiowanie rolnictwa w ramach wspólnej polityki rolnej UE jest wypłacaniem
rent politycznych dla rolników. Autorzy podjęli próbę pokazania, że uznawanie całej sumy subsydiów dla rolnictwa w UE za
„rentę polityczną” jest niesłuszne z punktu widzenia definicji renty politycznej sformułowanej w teorii wyboru publicznego.
Za rentę polityczną nie można uznać bowiem opłaty za dostarczanie dóbr publicznych oraz transferów kompensujących inne
zawodności rynku (np. asymetrię informacji). Zaproponowano metodologię wyceny tych działań w celu oszacowania tzw. czystej renty politycznej, bazując na macierzach input-output dla gospodarstw reprezentatywnych wg FADN i rachunkach zmiany produktywności całkowitej. Autorzy sformułowali hipotezę badawczą, że wielkość subsydiów jest nie tylko funkcją lobbingu politycznego, ale także (jeśli nie przede wszystkim) funkcją zawodności rynku dotyczących dóbr publicznych i asymetrii informacji. Przeprowadzone badania pokazały, że udział czystej renty politycznej w rachunku wyników gospodarstw rolnych zależy od typu struktury agrarnej. Co ciekawe jednak, mechanizm rent-seeking, mimo globalnego układu cen rolnych, różni się znacząco w zależności od struktury agrarnej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00