Supervision in the light of administrative law and doctrine means a specific,
law-based function aimed at ensuring proper operation of specific elements of the
public administration system by the legally authorized entities, having appropriate
competence to check and to evaluate such activity according to the adopted assessment
criteria. The annulment of local law acts enacted by the commune authorities, the
dismissal of the executive body and the suspension of commune bodies as well as the
establishment of a receivership are the basic means of supervision over the activities
of municipalities
The supervisory authorities, within the framework of exercising supervision over
territorial self-government, determine discrepancies between the actual state and the
postulated state. Based on these findings, the evaluations are made which are subject
to a particular valuation. Depending on the result of this evaluation, the supervisory
authority decides on the implementation of a particular supervisory measure. An
important element of the supervisory proceedings is the evaluation of assessments,
because not every activity assessed as incorrect or unlawful results in the obligation
to apply a supervision measure.
The purpose of this article is to present legal and organizational aspects of the
evaluation of assessments as part of the supervision of local government, resulting
in the implementation of selected supervisory measures such as: the annulment of
a local law and suspension of local government bodies.
Nadzór w świetle prawa administracyjnego i doktryny oznacza swoistą, opartą
na prawie funkcję, mającą zapewnić prawidłowe działanie określonych elementów
systemu administracji publicznej przez umocowane prawnie podmioty, posiadające
stosowne kompetencje do sprawdzania i oceny takiej działalności według przyjętych
kryteriów ocen. Do podstawowych środków nadzoru nad działalnością gmin zalicza
się stwierdzenie nieważności aktów prawa miejscowego stanowionych przez organy
gminy, odwołanie organu wykonawczego oraz zawieszenie organów gminy i ustanowienie
zarządu komisarycznego.
Organy nadzoru w ramach sprawowania nadzoru nad samorządem terytorialnym
ustalają rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym a stanem postulowanym.
Na podstawie tych ustaleń formułowane są oceny, które poddane są określonemu
wartościowaniu. W zależności od wyniku tego wartościowania organ nadzoru podejmuje
decyzje o zastosowaniu danego środka nadzorczego. Istotnym elementem
postępowania nadzorczego jest zatem wartościowanie ocen, albowiem nie każda
działalność oceniona jako nieprawidłowa, czy też niezgodna z prawem, skutkuje
obowiązkiem zastosowania środka nadzoru.
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie prawnych i organizacyjnych
aspektów wartościowania ocen w ramach nadzoru nad samorządem terytorialnym,
skutkująca zastosowaniem wybranych środków nadzorczych, tj. stwierdzeniem nieważności
aktu prawa miejscowego oraz zawieszeniem organów jednostki samorządu terytorialnego.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00