Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Investigation of the vapour cooling system on the dynamometer stand

Tytuł:
Investigation of the vapour cooling system on the dynamometer stand
Badania wyparkowego układu chłodzenia na stanowisku dynamometrycznym
Autorzy:
Walentynowicz, J.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/950143.pdf
Data publikacji:
2007
Wydawca:
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych
Tematy:
spalinowe silniki tłokowe
układy chłodzenia
wyparkowy układ chłodzenia
stanowisko dynamometryczne
badania eksperymentalne
combustion engines
cooling systems
vapour cooling system
dynamometer test stand
experimental investigations
Źródło:
Journal of KONES; 2007, 14, 3; 597-602
1231-4005
2354-0133
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Possibility of improvement of work parameters of the turbocharged diesel engine through increasing of the liquid cooling temperature was the aim of presented investigations. Diesel engine was equipped in the closed vapour cooling system with metal separator made by using tubes and copper pipe fitting. The water was used as a cooing liquid. Investigations were realised at pressure in cooling system less then 0,1 mpa what limited the range of torque and the engine speed considerably. It was got increasing the temperature of cooling liquid flown out from the engine to approx. 110 centigrade. The growth of the liquid temperature caused decreasing of the carbon oxide parts (to 50%) and hydrocarbons (to 50%) in the range of the low engine torque. However the parts of the oxides of nitrogen grew up near this (approx. 50ppm) and the temperature of exhaust gas was higher also (about 50 centigrade). The temperature of lubrication oil was higher 40...60°C also. The fuel consumption of the engine was comparable. Increasing of the flow intensity of the cooling liquid through additional cooling of the compensation tank and the using the bigger water pump is purposeful during future investigations. It is necessary to use control system for regulation of cooling intensity.

Celem prezentowanych badań było sprawdzenie możliwości poprawienia parametrów pracy turbodoładowanego silnika o zapłonie samoczynnym poprzez zwiększenie temperatury cieczy chłodzącej. Silnik ten wyposażono w zamknięty układ chłodzenia z metalowym separatorem wykonanym z rurek i kształtek miedzianych. Cieczą chłodzącą była woda. Badania przeprowadzono przy nadciśnieniu nieprzekraczającym 0,lmpa, co znacznie ograniczyło zakres obciążenia i prędkości obrotowej silnika. Uzyskano zwiększenie temperatury cieczy chłodzącej na wypłynie z silnika do ok. 110oc. Wzrost temperatury cieczy chłodzącej spowodował zmniejszenie udziałów tlenku węgla (do 50%) i węglowodorów (do 50%) w zakresie małego obciążenia silnika, jednak wzrosły przy tym udziały tlenków azotu (ok. 50ppm) oraz wyższa była temperatura spalin (ok.50 stopni Celsjusza). Wyższa była także temperatura oleju smarującego silnik o około 40...60 stopni Celsjusza. Ekonomiczność pracy silnika była porównywalna. Podczas dalszych badań celowe jest zwiększenie intensywności przepływu cieczy chłodzącej poprzez dodatkowe chłodzenie zbiornika wyrównawczego i zastosowanie większej pompy wodnej. Celowe jest zastosowanie systemu automatycznego sterowania intensywnością chłodzenia.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies