Tytuł pozycji:
The Establishment of the “Henrician” Church and the National Conversion to Anglicanism under the Monarch’s Severe Scrutiny
- Tytuł:
-
The Establishment of the “Henrician” Church and the National Conversion to Anglicanism under the Monarch’s Severe Scrutiny
Ustanowienie Kościoła ‘Henrykańskiego’ i narodowe przejście na anglikanizm pod ścisłym nadzorem monarchy
- Autorzy:
-
Smoluk, Marek
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/945359.pdf
- Data publikacji:
-
2009
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica; 2009, 8
1427-9673
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Bezspornie w historii szesnastowiecznej Anglii reformacja, jaka dokonała się za panowania
Henryka VIII, stanowi jedno z najważniejszych i najbardziej fascynujących wydarzeń dla badaczy
cywilizacji brytyjskiej, gdyż zerwanie więzów z Rzymem i ogłoszenie się przez króla głową
Kościoła anglikańskiego na zawsze zmieniło charakter narodowej religii w kraju.
Jednym z najważniejszych zadań, jakie należało wykonać, a które wynikały z angielskiej
reformacji i z ustanowienia anglikanizmu w Albionie, było opracowanie doktryn religijnych dla
tworzącego się Kościoła. Prześledzenie w niniejszym opracowaniu całego procesu formułowania
się nowej doktryny religijnej dostarcza dowodów na to, że niechęć Henryka VIII do większych
teologicznych zmian wynikająca z niepewnej sytuacji dyplomatycznej i ideologicznego napięcia,
jakie panowało w społeczeństwie angielskim, a także niewielkie zainteresowanie ortodoksyjnych
humanistów tym problemem sprawiły, że reforma doktrynalna została przeprowadzona w stopniu
minimalnym.
Te niemalże kosmetyczne poprawki, jakie dokonano w kanonie wiary, nie uchroniły jednak
przed prześladowaniami tych wszystkich, którzy nie przyjęli nowej formuły wiary i pozostali
wierni swoim dotychczasowym przekonaniom religijnym. W świetle dekalogu Henrykowskiego
od momentu ustanowienia „nowej wiary” za heretyków uznawano już nie tylko anabaptystów
i luteranów, a także katolików Kościoła rzymskiego. Co więcej, ustawodawstwo angielskie
zaczęło traktować katolików rzymskich jako zdrajców, stawiając ich na równi z przestępcami
o charakterze politycznym.
Praca prowadzi do konkluzji, że osoby najbardziej prominentne, jak na przykład Tomasz
Morus, wystawione były zawsze na największe niebezpieczeństwo. Tymczasem osoby niezajmujące
pierwszoplanowych pozycji, jak Thomas Cranmer czy Nicholas Shaxton, choć niejednokrotnie
doświadczali politycznych prowokacji, to mimo to przetrwali okresy „czystek” . Ich
jedynym ratunkiem, by zachować życie, było ukorzenie się i przyjęcie narzuconej odgórnie
religii. Natomiast dla dysydentów, takich jak Anna Askew czy Robert Testwood, okres
królewskiego reżimu stał się okazją, by oddać życie w obronie swojej wiary.