Tytuł pozycji:
The Idea of the Eternal Return in Hardy’s Novels
- Tytuł:
-
The Idea of the Eternal Return in Hardy’s Novels
Idea wiecznego powrotu w powieściach Hardy’ego
- Autorzy:
-
Kozubska, Ewa
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/945297.pdf
- Data publikacji:
-
1997
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica; 1997, 1
1427-9673
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem artykułu jest prześledzenie implikacji przyjęcia przez Hardy’ego i Schopenhauera
idei wiecznego powrotu. Oryginalnie optymistyczny sens tej idei, której pierwotnym celem było
unieruchomienie czasu i unicestwienie historii w celu eliminacji katastrof i asymilacji przypadku,
ulega zasadniczej zmianie w filozofii indyjskiej, na której Schopenhauer oparł swoje poglądy.
Kiedy cykliczny czas nie pozwala na reaktualizację praczasu, w którym dopełniły się dzieła
boże, powtarzanie odarte ze swojego znaczenia religijnego inspiruje jedynie strach, czas staje
się kołem wiecznie obracającym się i wiecznie odtwarzającym porządek: tworzenie-niszczenie-
tworzenie.
Konsekwencją przyjęcia idei wiecznego powrotu jest antyewolucyjna koncepcja historii.
Chociaż Hardy uważa się za twórcę „ewolucyjnego melioryzmu” , idea la (argument w polemice
z Schopenhauerem) nie znajduje egzemplifikacji w jego powieściach tragicznych.
Na planie alegorycznym powieści motyw powtarzalności znajduje swój wyraz w scenach
„doświadczenia zbiorowego” , które identyfikują indywidualne losy jednostki z doświadczeniem
ludzkości, i w metaforyce teatru, która pozbawia los jednostkowy jego wyjątkowości, utożsamiając
go z losem „tysięcy” , z kondycją ludzką.
Motywy tematyczne powtarzające się we wszystkich powieściach tragicznych: człowiek jako
pielgrzym, ludzki los jako wędrówka, życie jako droga, rozstaje dróg jako pozorny wybór,
kamień milowy - pozorny ruch naprzód i koło jako powrót do tego samego miejsca, są
ilustracją różnych aspektów idei wiecznego powrotu.
Analiza uwzględnia cztery powieści tragiczne Hardy’ego (Tess o f the d'Urbervilles, The
Mayor o f Casterbridge, The Return o f the Native i Jude the Obscure), w których jego
światopogląd filozoficzny znajduje swój najpełniejszy wyraz.