Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Od Fichtego do Kanta i z powrotem. Kilka uwag o Marka J. Siemka idei transcendentalizmu

Tytuł:
Od Fichtego do Kanta i z powrotem. Kilka uwag o Marka J. Siemka idei transcendentalizmu
Autorzy:
Hanuszkiewicz, Wojciech
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/944913.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Filozofii i Socjologii
Tematy:
marek j. siemek
immanuel kant
johann gottlieb fichte
transcendentalism
transcendental
genesis
intellectual intuition
apperception
Źródło:
ARGUMENT: Biannual Philosophical Journal; 2018, 8, 2
2083-6635
2084-1043
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
From Fichte to Kant and back. Several considerations on Marek J. Siemek’s concept of transcendentalism: The basic interpretation claim presented in Marek J. Siemek’s book is that Kant created a completely new level of philosophical reflection, for which the epistemo‑ logical question remains characteristic. This question — in contrast to the epistemic questions posed before Kant — neither solely focuses on the problem of the ontic structure of the reality nor it does on the cognitive conditions which enable a subject to get to know the latter. The epistemological question deals with the very relationship that occurs between the cognition (subject) and the reality (object) and constitutes both the ontological and cognitive conditions of knowledge. According to Siemek, Kant developed a transcendental perspective, but only Fichte was able to fully develop it, while Kant dealt with interweaving epistemic and epistemo‑ logical threads. However, one can defend the thesis that Kantian solutions, on the one hand, are much more strongly situated on the epistemological level of reflection than Siemek was ready to admit, and on the other hand, they offer a weaker (static) model of transcendentalism which — in contrast to the stronger (genetic) Fichte’s model — explores only the impassable limits of transcendental reflection

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies