Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Chrystus na Górze Oliwnej op.85 Ludwiga van Beethovena. Próba introspekcji (część II)

Tytuł:
Chrystus na Górze Oliwnej op.85 Ludwiga van Beethovena. Próba introspekcji (część II)
Christ on the Mount of Olives op.85 Ludwig van Beethoven’s. Trying to introspection (Part II)
Autorzy:
Dudek, Marek
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/944021.pdf
Data publikacji:
2018-10-22
Wydawca:
Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego
Tematy:
Beethoven
niemieckie oratorium
Klangrede
Huber
libretto
Chrystus na Górze Oliwnej
analiza muzyczna
German oratorio
Christ on The Mount of Olives
music analysis
Źródło:
Seminare. Poszukiwania naukowe; 2018, 39, 3; 149-168
1232-8766
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Ludvig van Beethoven, well-known in music circles mainly due to his instrumental achievements, was indeed vividly interested in vocal-instrumental field. The focal point of his studies of the works of his predecessors , baroque and classicism masters, was the interrelation between the text and the score. The first Klangrede study was the oratorio entitled Christ on the Mount of Olives Op.85, the libretto by F.X. Huber. However, neither the Vienna audience nor the composer himself were contented with it. Thorough changes (in 1804 and 1811) resulted in implementing numerous elements from the Fidelio opera but the work still remained unsatisfying.

Ludwig van Beethoven, znany w kręgach muzycznych głównie z dorobku instrumentalnego, żywo interesował się twórczością wokalno-instrumentalną. Studiując dokonania swoich poprzedników, mistrzów baroku i klasycyzmu, starał się zrozumieć relację między tekstem a muzyką. Pierwszym studium Klangrede okazało się oratorium Chrystus na Górze Oliwnej op.85 do libretta F.X. Hubera. Wiedeńscy melomani, podobnie jak sam kompozytor, nie byli z utworu zadowoleni. Po gruntownych przeróbkach w 1804 i 1811 roku, w trakcie których Beethoven przeszczepił wiele elementów z opery Fidelio, ostatecznie dzieło nie okazało się zadowalające.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies