Wstęp. Poprawie potencjału zdrowotnego człowieka sprzyjają rekreacyjna aktywność fizyczna i racjonalny sposób żywienia,
które są warunkowane różnymi czynnikami, w tym cechami osobowości jednostki.
Cel pracy. Celem badań była analiza zależności między poczuciem własnej uogólnionej skuteczności a częstością konsumpcji
wybranych produktów spożywczych w grupie młodych kobiet rekreacyjnie uprawiających fitness.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono w grupie 200 młodych kobiet (25–35 lat), regularnie podejmujących rekreacyjną
aktywność fizyczną w małopolskich klubach fitness. Zastosowano autorski kwestionariusz częstości spożywania produktów
i Skalę Własnej Uogólnionej Skuteczności (GSES) Schwarzera i wsp. Analizę wyników przeprowadzono z zastosowaniem
testu U Manna-Whitneya i współczynników korelacji rangowych Spearmana w pakiecie statystycznym PQStat ver. 1.6.
Wyniki. Analiza statystyczna wykazała, że wraz ze wzrostem poczucia skuteczności kobiet wrastała częstość spożywania
pieczywa razowego (p<0,01), ryżu i makaronu razowego (p<0,001), nasion strączkowych (p<0,05), mlecznych przetworów
fermentowanych (p<0,05), ryb (p<0,01), owoców morza (p<0,05), mięsa (p<0,05) i soków warzywnych (p<0,05). Porównanie
średniej częstości konsumpcji produktów spożywczych w zależności od poziomu skuteczności dowiodło, że kobiety o wysokim
jej nasileniu istotnie częściej spożywały pieczywo razowe (p<0,05), ryż i makaron razowy (p<0,001), sery twarogowe
o obniżonej zawartości tłuszczu (p<0,01), owoce morza (p<0,05), oliwę z oliwek (p<0,05), soki warzywne (p<0,05), napoje
słodkie (p<0,05) i wodę mineralną (p<0,05), a istotnie rzadziej pieczywo jasne (p<0,05) niż kobiety o niższej samoskuteczności.
Wnioski. Wykazano predykcyjną rolę poczucia własnej uogólnionej skuteczności w odniesieniu do jakościowych aspektów
sposobu żywienia młodych aktywnych fizycznie kobiet, ze wskazaniem na bardziej racjonalne wybory żywieniowe kobiet o wyższym jej nasileniu.
Introduction. Recreational physical activity and rational diet are conducive to the improvement of human health, and are
determined by various factors, including the personality traits of an individual.
Objective. The aim of the study was to analyze the relationships between the sense of generalized self-efficacy and the
frequency of consumption of selected food products in a group of young women who engage in fitness for recreational
purposes.
Materials and method. The study involved 200 young women (aged 25–35) who regularly undertake recreational physical
activity in fitness clubs in the Małopolskie Voivodeship, conducted using a questionnaire designed by the author to measure
the frequency of products consumption, and the General Self-Efficacy Scale (GSES) by Schwarzer et al. The results were
analyzed with the use of U Mann-Whitney test and Spearman’s rank correlation coefficients in statistical package PQStat
ver. 1.6.
Results. Statistical analysis showed that an increase in the sense of generalized self-efficacy of the studied women was
accompanied by an increase in the frequency of consumption of whole meal bread (p<0.01), whole-grain rice and pasta
(p<0.001), legumes (p<0.05), fermented milk products (p<0.05), fish (p<0.01), seafood (p<0.05), meat (p<0.05) and vegetable
juices (p<0.05). Comparison of the mean frequency of consumption of certain foodstuffs with the self-efficacy level showed
that women with high self-efficacy significantly more often consumed whole meal bread (p<0.05), whole-grain rice and pasta
(p<0.001), light curd cheese (p<0.01), seafood (p<0.05), olive oil (p<0.05), vegetable juices (p<0.05), sweet drinks (p<0.05)
and mineral water (p<0.05), and they significantly less often ate white bread (p<0.05) than women with lower self-efficacy.
Conclusions. The study proved the predictive role of the sense of general self-efficacy with regard to quality aspects of diet
of young, physically active women, indicating more rational dietary choices of women with higher levels of self-efficacy.