Artykuł koncentruje się na analizie literackiej postaci smoka, od-nosząc się do Hobbita J.R.R. Tolkiena jako przykładu, przy wykorzystaniu per-spektywy pedagogicznej. Smok jako antagonista jest powracającym motywem literackim, zwłaszcza w literaturze fantastycznej, razem z bohaterem reprezentuje trudną i niejednoznaczną walkę dobra ze złem. Smok Smaug oraz stykające się z nim postacie, wraz z ich kodami moralnymi i motywacjami, są analizowa-ne w kontekście innych podobnych klasycznych dzieł literackich, np. Beowulf. Następnie autor przedstawia, jak dyskusja o postaci antagonisty w klasie, przy użyciu różnych metod kształtowania moralności, może korzystnie wpłynąć na rozwój kodeksu moralnego i inteligencji emocjonalnej dzieci.
This article focuses on the dragon character in literature, taking Tol-kien’s Hobbit as an example while employing a pedagogical perspective. The dra-gon, as the antagonist, is a recurring motif in literary fiction, especially in fantasy, and together with the hero represents the struggle between good and evil. Smaug the dragon and other characters, as well as their moral codes and motivations, are analysed in the context of other similar classic literary works, e.g. Beowulf. The author then proceeds to present how discussing the antagonist character in class, and using various methods for forming morality, may benefit the development of children’s moral code and emotional intelligence.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00