Tytuł pozycji:
Nowelizacja z 2018 r. (art. 52 §2a kodeksu w yborczego) na tle rozważań o gwarancjach realizacji czynnego prawa w yborczego przez osoby niepełnosprawne. Aspekty praktyczne
- Tytuł:
-
Nowelizacja z 2018 r. (art. 52 §2a kodeksu w yborczego) na tle rozważań o gwarancjach realizacji czynnego prawa w yborczego przez osoby niepełnosprawne. Aspekty praktyczne
The Amendment of 2018 (Art. 52 §2a of the Polish Electoral Code) Against the Background of Considerations on the Implementation of the Guarantees the Right to Vote for People with Disabilities. Practical Aspects
- Autorzy:
-
Zych, Radosław
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/942432.pdf
- Data publikacji:
-
2020-04-30
- Wydawca:
-
Wydawnictwo Adam Marszałek
- Tematy:
-
dane statystyczne, kodeks wyborczy, niepełnosprawni, nowelizacja, praktyczna realizacja
- Źródło:
-
Przegląd Prawa Konstytucyjnego; 2020, 2 (54); 171-186
2082-1212
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem rozważań poczynionych w artykule była analiza praktyczna nowelizacji polskiego prawa wyborczego odnoszących się do zagadnienia zapewnienia osobom nie-pełnosprawnym udziału w procedurze wyborczej. Analizie zostały poddane dane statystyczne(Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2002 r., 2011 r.) akty normatywne z zakresu prawa wyborczego, prawa ubezpieczeń, poglądy doktryny. Rozważania zostały uzupełnione prezentacją przykładów z praktyki realizacji praw wyborczych niepełnosprawnych. Nowelizację Kodeksu wyborczego wprowadzona ustawą z 11 stycznia 2018 r. poprzez dodanie § 2a do art. 52 – moim zdaniem – należy ocenić pozytywnie. Uważam, że polskie prawo wyborcze przyjmuje prawną definicję niepełnosprawności. Artykuł kończy postulat de lege ferenda.
The subject of the considerations made in the article was a practical analysis of the amendment to the Polish electoral law relating to the issue of ensuring the participation of disabled people in the election procedure. Statistical data (National Population and Housing Census of 2002, 2011) have been analyzed, also – normative acts in the field of electoral law, insurance law and doctrine views. The considerations were supplemented with the presentation of examples from the practice of exercising the electoral tights of the disabled. The amendment to the Electoral Code made by the Act on 11 January 2018 by add-ing § 2 a to art. 52 – in my opinion – should be assessed positively. I think that Polish electoral law adopts the legal definition of disability. The article ends with the postulate de lege ferenda.