Tytuł pozycji:
Alexis de Tocqueville vis a vis des courante de la pensée sociale franęaise du XIXе siécle
- Tytuł:
-
Alexis de Tocqueville vis a vis des courante de la pensée sociale franęaise du XIXе siécle
Alexis de Tocqueville wobec francuskiej myśli społecznej XIX w.
- Autorzy:
-
Osiński, Tadeusz
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/941624.pdf
- Data publikacji:
-
1983
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica; 1983, 02
0208-6107
2353-9631
- Język:
-
francuski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Na wstępie autor twierdzi, że w wyniku Wielkiej.Rewolucji nastąpił
podział francuskiej myśli politycznej XIX w. na dwa przeciwstawne
sobie nurty: konserwatyzm i doktryny socjalistyczne.
Przeciwstawienie takie utrudnia usytuowanie myśli Alexies de
Tocquevllle na siatce ówczesnych sporów teoretycznych. Celem tej
pracy Jest ukazanie, w Jaki sposób de Tocqueville, żywiąc niechęć
do francuskiej ideologii socjalistycznej, nie mieści się
również na przeciwległym biegunie stanowisk politycznych, tj.
nie Jest myślicielem konserwatywnym. Konfrontacja Jego liberalnego
i pluralistycznego modelu społeczeństwa z koncepcjami socjalistycznymi
z jednej, a myślą konserwatywną z drugiej strony,
pozwala wykazaó, Jak te dwa zazwyczaj sobie przeciwstawne światopoglądy
zbliżają się do siebie w sposobie rozumienia funkcji
państwa. Obie ideologie żywią wspólną wiarę w siłę instytucji
centralnych, a ich ideałem Jest państwo o rozszerzonych kompetencjach.
Socjaliści domagali się rządu represjonującego życie
społeczne, aby szybciej i skutecznej wprowadzić słuszne zasady
sprawiedliwości. Podobnie 1 zdaniem konserwatystów porządek społeczny cechować się musi hierarchią i realizacją zasady zwierzchnictwa.
Tocqueville natomiast uważa, że społeczeństwo nie opiera
się na porządku zesłanym przez Boga, ani też na schemacie wywiedzionym
z praw natury czy kosmosu. Nie uznaje zatem hierarchicznej
struktury społecznej, ani tezy o nadrzędności interesu politycznego
względem celów prywatnych. Przeprowadzone w artykule
porównania pozwalają konflikty ideologiczne lat 1815 - 1848 widzieć
również jako spory toczone pomiędzy zasadą centralizacji a społecznym
pluralizmem, wolnością a absolutyzmem politycznym.