Tytuł pozycji:
Problematyka deregulacji w zakresie liberalizowania przepisów związanych z pozaaplikacyjnymi ścieżkami dostępu do zawodu radcy prawnego w kontekście postanowień art. 17 Konstytucji RP
- Tytuł:
-
Problematyka deregulacji w zakresie liberalizowania przepisów związanych z pozaaplikacyjnymi ścieżkami dostępu do zawodu radcy prawnego w kontekście postanowień art. 17 Konstytucji RP
The issue of deregulation in terms of liberalizing the provisions related to the without legal counsel apprenticeship program access to the profession of a legal adviser in the context of the provisions of article 17 of the Constitution RP
- Autorzy:
-
Bidziński, Mariusz
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/941040.pdf
- Data publikacji:
-
2015-08-31
- Wydawca:
-
Wydawnictwo Adam Marszałek
- Tematy:
-
deregulacja, samorząd zawodowy, radcowie prawni, Konstytucja
- Źródło:
-
Przegląd Prawa Konstytucyjnego; 2015, 4 (26); 125-134
2082-1212
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych
zawodów zdecydowanie ułatwiła dostęp do wykonywania zawodu radcy prawnego,
zarówno poprzez otwarcie ścieżek pozaaplikacyjnych, jak i poprzez umożliwienie migracji
pomiędzy zawodami prawniczymi. Abstrahując od oceny zasadności takiego rozwiązania,
pojawiła się kwestia podmiotu uprawnionego do definiowania zasad dostępu
do zawodu zaufania publicznego. W tym kontekście istotne jest rozważenie w szczególności
art. 17 Konstytucji RP, dotyczącego samorządów zawodowych. Samorząd zawodowy
radców prawnych ma bowiem za zadanie zapewnienie należytego wykonywania
zawodu radcy prawnego w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony.
Trybunał Konstytucyjny zważył, iż tzw. deregulacja zawodów prawniczych nie rzutuje
na kompetencje i prawa samorządów zawodowych, określonych w art. 17 Konstytucji,
mimo iż w opinii Trybunału jedynym podmiotem zdolnym kształtować warunki dostępu
do zawodu radcy prawnego jest ustawodawca. Rolą samorządu radcowskiego jest natomiast przestrzeganie ustanowionego prawa, w szczególności ocena kandydatów pod
kątem spełnienia ustawowych wymogów do wpisu na listę radców prawnych, jak również
osób wykonujących zawód pod kątem realizacji interesu publicznego. Paradoksalnie,
uznać więc należy, że deregulacja dostępu do zawodu radcy prawnego spowodowała
wzrost odpowiedzialności izb samorządowych za jakość usług świadczonych przez
radców prawnych.
The Act of 13th June 2013 to change laws regulating performing certain professions definitely
facilitated access to the profession of a legal adviser as well as by opening paths ignoring
legal counsel apprenticeship program, as well as by enabling migration between
the legal professions. Because of that appeared a question of who is entitled to define
the rules for access to the profession of public confidence. In this context, it is important
to consider, in particular, article 17 of the Constitution of the Republic Of Poland for
professional self-government. The professional self-government of legal advisers is designed
to ensure the proper practice of the profession of a legal counsel within the limits
of the public interest. The Constitutional Court has scaled that deregulation of the legal
profession does not affect the competence and rights of professional self-government referred
in article 17 of the Constitution, despite the fact that, in the opinion of the Court,
the only body able to form the conditions of access to the profession of a legal adviser is
the legislature. The role of professional self-government is the compliance of the established
law, in particular the assessment of the candidates for the fulfillment of the statutory
requirements for registration on the list of legal advisors, as well as those carrying
out the profession of legal adviser. In fact deregulation of access to the profession of a legal
adviser has resulted in an increase in the responsibility of the professional self-government
for the quality of services provided by legal councils.