The article is devoted to Władysław Starewicz (aka Ladislas Starewitch or Starevich), an animated film pioneer and independent filmmaker of Polish origin working for Russian, French and German cinematographies. The author attempts to explain why this multitalented artist and one of the most significant puppet animators in film history did not achieve the commercial success he deserved, and shortly aft er WWII was almost totally forgotten. The article focuses on three aspects of Starewicz’s biography: his struggles with twentieth-century history, his fight for artistic and financial independence, and his eccentric personality. Finally, he is presented as a tragic figure who represents a model biography of an animator in Eastern Europe trying to achieve success in the Western world before 1945.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00