This article about Federico Fellini’s Amarcord (1973) and Ingmar Bergman’s Fanny and Alexander (1982) concerns one aspect of the directors’ childhood memories, namely how authoritarian institutions are used to disrupt otherwise fairly idyllic and nostalgic lives and worlds. The films blend detailed memories with playful fantasies, combine experiences of the directors’ alter egos, Titta and Alexander, with rituals of family and larger communities in the provincial cities of Rimini and Uppsala. In each film, bitter memories are given a central role. This article explores the similarities of these bitter memories, as they are imagined in the mature auteurs’ last exceptionally successful films.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00