Powszechne szkolnictwo średnie w świetle sytuacjidemograficznej i społeczno-gospodarczej Łodzi Common Secondary Education in the Light of Demographic and Socio-Economic Situation of Łódź
Problemy planowania kadr kwalifikowanych i rozwoju szkolnictwa
stały się w ostatnich latach przedmiotem szczególnego
zainteresowania naukowców różnych dziedzin. W uznaniu roli i znaczenia
kwalifikacji dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju
podjęty został temat niniejszego opracowania. Podstawową intencją
było ukazanie roli i miejsca szkolnictwa w ogólnym systemie
społecznym i gospodarczym. Tok badań, a następnie analiza wyników
podporządkowane zostały następującym celom badawczym: zaprezentowaniu
powiązań systemu kształcenia z gospodarką narodową
oraz ocenie skutków wdrożenia reformy edukacji narodowej w wielkomiejskim
ośrodku przemysłowym.
It appeared desirable to undertake this research project in view of the role and importance of professional qualifications for the socio-economic development of the state. The basic aim was to point at the role and place of education
in the overall socio-economic system. Both the course of researches and next results Of analysis were subordinated to two research targets: presentation of ties between the education system and the national economy (part 1 and 2), and assessment of consequences ensuing from introduction of the national education reform in a big urban industrial centre (part 3). Against the background of socio-eoonomic conditions accompanying development of education, the main attention was focussed on construction of the regional model of education
and employment of skilled labour. The term "model" refers here
to a construction revealing the most important characteristics.
It was presented in two variants, i.e. for the older
and the reformed schooling systems (Fig. 2 and 3). This model
represents an attempt at correlating demand and supply approaches in the field of planning education. In order to verify the model there was made a projection concerning inflow of graduates of secondary-level
schools to the national economy in Łódź according to two
variants. The first variant (A) assumes extrapolation of the
old schooling structure i.e. the one functioning at the
present time. There were estimated sizes of streams of graduates
from primary, grammar, and vocational schools of the
secondary level until 2000. The second variant of the projection
(B) takes into account the most essential solutions
provided by the educational system reform in the period of
its launching (1978-199O). There were estimated sizes of stroams of graduaťes from basic vocational schools of the
new type (the so-called professional specializations offered
after 8th grade of the reformed school), common 10-year secondary
schools, schools of directional specialization, and
all types of professional courses (1 to 5 semesters).
The projection of graduates inflow takes into account
the influence exerted by migration of pupils to Łódż and
from Łódź which was expressed by means of migration coefficient
M.
Results produced by variants A and В of tho projection
allowed to estimate quantitative effects of the schooling-
-system reform in Łódź and effects of its introduction in
the form of size of streams enriching the labour market.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00