Tytuł pozycji:
The Competitive Strength of Polish Business in the Context of Integration with the European Union
- Tytuł:
-
The Competitive Strength of Polish Business in the Context of Integration with the European Union
Siła konkurencyjna przedsiębiorstw gospodarki polskiej w świetle integracji z Unią Europejską
- Autorzy:
-
Wrońska, Elżbieta Maria
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/906727.pdf
- Data publikacji:
-
2007
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica; 2007, 212
0208-6018
2353-7663
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Konkurencyjność może być rozumiana jako zdolność do sprawnego realizowania założonych
celów. Składa się ona z następujących elementów: potencjału konkurencyjnego, przewagi konkurencyjnej,
narzędzi konkurowania, pozycji konkurencyjnej. Wszystkie te elementy charakteryzują
się współzależnością, tzn. posiadany potencjał pozwala osiągnąć przewagę konkurencyjną. Ta
z kolei umożliwia zastosowanie odpowiednio dobranych instrumentów, które pozwalają na
osiągnięcie pozycji na rynku. Osiągnięta pozycja na rynku wpływa natomiast na możliwości
tworzenia potencjału konkurencyjnego.
Pozycję konkurencyjną traktuje się jako wynik konkurowania. Wśród miar pozycji konkurencyjnej
powinna znaleźć się, obok osiągniętej pozycji rynkowej, ocena sytuacji finansowej.
Ocena ta jest istotna, gdyż sytuacja finansowa determinuje potencjał konkurencyjny, czyli zdolność
do pozyskiwania istotnych zasobów (potencjału konkurencyjnego) umożliwiających osiągnięcie
przewagi konkurencyjnej. Zastosowanie oceny finansowej umożliwia także porównanie
konkurencyjności osiąganej przez różne przedsiębiorstwa czy kraje.
Obok tradycyjnych miar oceny sytuacji finansowej, takich jak analiza rentowności i płynności,
wykorzystuje się także kategorie wartości przedsiębiorstwa. Miary te traktuje się jako lepsze
w stosunku do dotychczas stosowanych, gdyż ujmują w sobie aspekt płynności i rentowności
jednocześnie. Przeprowadzone analizy na potrzeby niniejszego artykułu odnoszą się do oceny sytuacji finansowej,
a więc pośrednio pozycji konkurencyjnej, ogółu przedsiębiorstw gospodarki polskiej
w okresie 2000-2003. Ocena sytuacji finansowej - pozycji konkurencyjnej pozwoli ocenić siłę
przetargową i potencjał konkurencyjny oraz zdolności do pozyskiwania przewagi konkurencyjnej
przez przedsiębiorstwa polskie w przededniu integracji z Unią Europejską. Wyniki analizy sytuacji
ekonomiczno-finansowej pozwalają także wskazać obszary wymagające niezbędnych działań
w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w świetle globalizacji gospodarki światowej czy
chociażby europejskiej.
Wyniki badań wskazują na wysoką nieefektywność analizowanych podmiotów w okresie
2000-2003. Ten brak efektywności potwierdzany jest ujemnymi wartościami zastosowanych
różnych kategorii nadwyżki finansowej (ekonomicznej wartości dodanej, przepływów pieniężnych
dla przedsiębiorstwa oraz dla akcjonariuszy, a także wyniku finansowego netto). Istnienie i rozwój
przedsiębiorstw gospodarki ogółem dokonywał się za sprawą środków pochodzących z amortyzacji
oraz środków angażowanych nieodpłatnie przez właścicieli. Tylko dzięki takiemu układowi
możliwe jest z jednej strony finansowanie działań inwestycyjnych, gdyż wyniki przedsiębiorstw
pozwalają na pokrycie wyłącznie kosztów operacyjnych oraz kosztów obsługi kapitału obcego.
Powyższe wyniki analizy wskazują także na nieopłacalność angażowania się w działalność przez
właścicieli - nie tylko nie odzyskują oni kosztu zaangażowanego kapitału (bardziej atrakcyjna
byłaby lokata bankowa), ale też konieczne jest ciągłe zwiększanie zaangażowanych środków przez
właścicieli.
Na podstawie przeprowadzonych w niniejszym artykule analiz stwierdzić można, że podmioty
gospodarki polskiej osiągnęły niską pozycję konkurencyjną w kontekście aspektu efektywnościowego,
co skutkować może niskimi zdolnościami do pozyskiwania potencjału konkurencyjności.
Może to oznaczać, że przedsiębiorstwa polskie na unijnym rynku nie będą w stanie konkurować
z podmiotami tam funkcjonującymi.
Autorka niniejszego artykułu pozwala sobie jednak wyrazić nadzieję, że ocena uzyskiwanych
wyników przedsiębiorstw w okresie po przystąpieniu do Unii Europejskiej i poszerzeniu rynków
zbytu okaże się znacznie bardziej optymistyczna.