Multivariate Analysis of Regional Differences in the Higher Education System in Poland Analiza wielowymiarowa różnic regionalnych w Polsce pod względem szkolnictwa wyższego
This article discusses an attempt at analysis of regional diversity in Poland in
2001 with respect to the level of the higher educational system.
The first part of this report deals with ranking provinces with respect to the level of the
higher educational system, measured by a synthetic variable. This variable is the result of 10
characteristics, weighted according to their influence on higher education. Selection of those
characteristics was dictated by their use by experts as well as their availability in regional
statistics data.
In the second part of the article, the author presents dusters formed by provinces in
two-dimensional areas: the first dimension indicates the level of higher educational system
whereas the other dimension describes the socio-economic situation in the regions. This
situation is represented by factors that have been singled out (by principal component
analysis) as key among 21 characteristics, which potentially influence the higher educational
system.
The discovery of commonalities according to which those clusters are formed is the main
purpose of the article.
Artykuł jest próbą analizy zróżnicowania regionalnego Polski w 2001 r. pod względem
szkolnictwa wyższego.
W pierwszej części artykułu opisany jest proces hierarchizacji województw pod względem
poziomu szkolnictwa wyższego. Za miarę tego poziomu przyjęto zmienną syntetyczną, będącą
średnią ważoną z 10 cech mogących świadczyć o poziomie szkolnictwa wyższego. Przy wyborze
tych cech kierowano się zarówno ich zastosowaniem przez ekspertów, jak i dostępnością
danych w statystyce regionalnej.
W drugiej części artykułu autor przedstawia grupowanie województw w dwuwymiarowych
przestrzeniach, gdzie pierwszy wymiar to poziom szkolnictwa wyższego, drugi natomiast opisuje
sytuację społeczno-gospodarczą w regionach. Sytuację tę reprezentują czynniki wyodrębnione
w analizie głównych składowych spośród 21 cech mających potencjalny wpływ na kształtowanie
się szkolnictwa wyższego.
Celem artykułu jest wykrycie prawidłowości, według których tworzą się te skupiska.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00