The paper, starting from the analysis of Northanger Abbey, suggests reflection on the attitude of Jane Austen to her predecessors, Ann Radcliffe, Fanny Burney and Maria Edgeworth etc., but also the other both fertile and popular authors of the end of 18th and the beginning of 19th century. Using the research of Dale Spender and Brian Corman, the author presents the novelist as a conscious heiress of a significant, though successfully marginalised in the Victorian period and overlooked even today, female literary tradition. Taken from Linda Hutcheon, the definition of parody allows to compare in the end Northanger Abbey to Strach w Zameczku of the first Polish novelist, who referred in a very similar way to her foreign predecessors, Anna Mostowska.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00