Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Europeizacja polskiej polityki równościowej i antydyskryminacyjnej

Tytuł:
Europeizacja polskiej polityki równościowej i antydyskryminacyjnej
Autorzy:
Piotr, Burgoński,
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/895080.pdf
Data publikacji:
2020-08-10
Wydawca:
Uniwersytet Warszawski. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Tematy:
Europeanization
equality
antidiscrimination
Polska
EU law
EU policy
europeizacja
równość
antydyskryminacja
Polska
prawo Unii Europejskiej
polityka Unii Europejskiej
Źródło:
Przegląd Europejski; 2012, 2 (25); 145-167
1641-2478
Język:
nieokreślony
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The dynamics of Europeanization of the Polish law, equality policy and antidiscrimination law has been shaped by Poland’s accession to the European Union and political cycles at the national level. Adaptation of the EU equality and non-discrimination standards in Poland is rather formal and a matter of rational choice than the result of internalization of European norms and values by the political elites and society. Functional Europeanization is largely forced by the legal mechanisms used by the European institutions. Very often it does not go beyond requirements of the supranational institutions. In addition, there is a problem of compliance with actually accepted equality standards, little respect for the law, and lack of legal tradition in this field. Sometimes Europeanization is treated as a resource which allows for the redistribution of power. The side-effect of Europeanization of the equality and antidiscrimination policy is mobilization of civil society. There are also other barriers to the effective Europeanization: state financial capacity, poorly organized social interest, the lack of readiness of the Polish state to create the institutional and financial foundations for the involvement of citizens, and the lack of inclusion of non-state actors in policy-making process. Dynamikę procesu europeizacji polskiego prawa i polityki równościowej oraz antydyskryminacyjnej wyznaczyły momenty, w których Polska przystąpiła do europejskich organizacji oraz cykle polityki krajowej. Adopcja europejskich standardów równościowych i antydyskryminacyjnych pozostaje w Polsce w dużej mierze formalna i stanowi wyraz racjonalnego wyboru, w mniejszym zaś stopniu polega na internalizacji przez elity polityczne i społeczeństwo wartości transmitowanych z poziomu europejskiego. Europeizacja funkcjonalna została w dużym stopniu wymuszona przez formalne mechanizmy stosowane przez europejskie instytucje. Nie wychodzi ona poza to, co nakazują instytucje ponadnarodowe. Ponadto pojawiają się problemy z przestrzeganiem już formalnie przyjętych norm równościowych. Dostrzega się niski poziom szacunku dla tego prawa i brak tradycji prawniczej w jego zakresie. Niekiedy europeizacja w badanym obszarze jest traktowana jako zasób, który umożliwia redystrybucję władzy. Efektem europeizacji jest zwiększenie zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego. Do innych barier procesu europeizacji w zakresie prawa i polityki równościowej w Polsce należy zaliczyć możliwości finansowe państwa oraz słabo zorganizowany interes społeczny. Od strony państwa polskiego brakuje gotowości do stworzenia instytucjonalnych i finansowych fundamentów dla aktywizacji obywateli, a także włączenia aktorów niepaństwowych do procesu stanowienia prawa i tworzenia polityki.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies