Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Program terapeutyczny usprawniający percepcję prozodii mowy

Tytuł:
Program terapeutyczny usprawniający percepcję prozodii mowy
Therapy Program to Improve the Perception of Speech Prosody
Autorzy:
Wysocka, Marta
Kwaterkiewicz, Magdalena
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/892855.pdf
Data publikacji:
2020-06-28
Wydawca:
Polskie Towarzystwo Logopedyczne
Tematy:
prozodia mowy
usprawnianie percepcji słuchowej
terapia zaburzeń prozodycznych
speech prosody
improving auditory perception
therapy of prosodic disorders
Źródło:
Logopedia; 2018, 47, 1; 247-266
0459-6935
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zaburzenia prozodyczne, ze względu na liczne funkcje pełnione przez zjawiska prozodyczne w komunikacji, prowadzą do powstawania utrudnień w jej przebiegu. Występują one u osób z różnego typu zaburzeniami mowy, słuchu i głosu. Warunkiem efektywności logopedycznych oddziaływań terapeutycznych w przypadkach dysprozodii jest odpowiedni, dostosowany do potrzeb i możliwości pacjenta wybór postępowania, umożliwiający mu opanowanie kompetencji i sprawności niezbędnych do rozumienia zjawisk prozodycznych i umiejętnego posługiwania się nimi w komunikacji. W artykule zaprezentowano autorski program służący usprawnianiu percepcji zjawisk prozodycznych. Klasyfikacji i opisu poszczególnych rodzajów ćwiczeń dokonano na podstawie opublikowanych w literaturze danych dotyczących fonetycznej i fonologicznej charakterystyki zjawisk prozodycznych i pełnionych przez nie funkcji, zaburzeń prozodycznych oraz postępowania terapeutycznego w przypadkach dysprozodii.

Prosodic disorders lead to the emergence of difficulties in the process of communication because prosodic phenomena perform multiple functions in communication. They occur in people with various types of speech, hearing and voice impairments. The effectiveness of logopedic therapies in cases of dysprosody depends on the appropriate choice of treatment: it must be suited to the patient’s needs and capabilities and it must enable them to acquire competence and skills necessary for understanding prosodic phenomena and using them successfully in communication. The article presents the authors’ own programm aimed at improving the perception of prosodic phenomena. The classification and description of individual exercises were based upon the published sources on phonetic and phonological specification of prosodic phenomena and their functions, prosodic disorders and therapeutic management of dysprosody.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies