Kompetencje nauczycieli wychowania fizycznego do realizacji edukacji zdrowotnej The competence of physical education teachers in the health education program
Minister Edukacji Narodowej, Rozporządzeniem z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół wprowadza istotne zmiany w zakresie treści
i celów edukacji zdrowotnej. Szczególna odpowiedzialność za realizację programu edukacji zdrowotnej w szkole spoczywa
na nauczycielach wychowania fizycznego. Postawienie nauczyciela wychowania fizycznego w roli wiodącego wykonawcy
zadań edukacji zdrowotnej w szkole skłania do refleksji nad poziomem jego przygotowania do tej roli. Żeby taką ocenę
przeprowadzić, niezbędne wydaje się sprecyzowanie zakresu kompetencji, które warunkują skuteczną realizację edukacji
zdrowotnej w warunkach właściwych dla szkolnego wychowania fizycznego.
W pracy dokonano charakterystyki kompetencji przedmiotowych i pedagogicznych nauczyciela wychowania fizycznego,
które są mu niezbędne w skutecznej realizacji programu edukacji zdrowotnej. W zakresie tych pierwszych wskazano na
wiadomości i umiejętności dydaktyczno-organizatorkie, jakie powinien posiadać nauczyciel wf, a w zakresie tych drugich
omówiono pięć kategorii kompetencji: moralne, prakseologiczne, komunikacyjne, kreatywne i informatyczne.
The Minister of National Education introduces relevant changes into the content and aims of health education in virtue of
the resolution of 23 December 2008 that relates to the essential curricula of pre-school and general education in particular
types of schools. Special responsibility for the realization of the health education programme in schools rests, according to
the content of the above mentioned document, with the teachers of physical education. Placing physical education teachers
in the role of the leading executor of the health education aims in schools induces a reflection on the degree of the teachers’
preparation to fulfill such a role. In order to carry out such evaluation it is essential to determine more accurately the
scope of competences, which are requisite of an efficient realization of health education in conditions appropriate to school
physical education.
In the study we work on the characteristics of the subject competences and of the pedagogical competences of the physical
education teacher, which are indispensable in the effective realization of the health education programme. As far as the
first competences we focus on the knowledge and didactic and organizational skills which a physical education teacher
should possess, and as far as the second competences we discuss five categories of competences: moral, praxiological,
communicational, creative and informative.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00