Tytuł pozycji:
Kompetencje edukacyjne a zróżnicowanie kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich w województwie zachodniopomorskim
- Tytuł:
-
Kompetencje edukacyjne a zróżnicowanie kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich w województwie zachodniopomorskim
Educational competencies vs human capital diversification on rural areas in the Zachodniopomorskie province
- Autorzy:
-
Klonowska-Matynia, M.
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/870037.pdf
- Data publikacji:
-
2017
- Wydawca:
-
The Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists
- Źródło:
-
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu; 2017, 19, 3
1508-3535
2450-7296
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest określenie poziomu zróżnicowania i klasyfikacja obszarów wiejskich województwa
zachodniopomorskiego pod względem zasobów kapitału ludzkiego definiowanego w obszarze
edukacji. W badaniu zastosowano metodę porządkowania liniowego bezwzorcową i w efekcie każdej
jednostce przestrzennej przypisano miarę syntetyczną, opisującą łączny poziom zasobu. Przyjęto założenie
o nierównym rozkładzie kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich. Uzyskane wyniki potwierdzają, że obszary
wiejskie w województwie zachodniopomorskim są zróżnicowane pod względem kapitału ludzkiego, a
poziom kapitału można wyrazić jakościowymi kompetencjami edukacyjnymi mieszkańców danej jednostki
(także w obszarze edukacji poza formalnej). Przestrzenne rozmieszczenie kapitału ludzkiego jest zgodne
z typologią obszarów wiejskich dokonaną w ramach Monitoringu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wyższa
koncentracja kapitału występuje na obszarach silnie zurbanizowanych (gminy typu 7), podczas gdy deficyty
kapitału ujawniają się na obszarach peryferyjnych opartych na rolnictwie wielkoobszarowym, zwłaszcza
w tzw. gminach popegeerowskich (gminy typu 2). Badaniem objęto obszary wiejskie zdefiniowane jako
gminy wiejskie i wiejsko-miejskie wyodrębnione w oparciu o kryterium administracyjne zgodnie z nomenklaturą
GUS. Źródłem danych były Okręgowa Komisja Egzaminacyjna (OKE) w Poznaniu, Narodowy Spis
Powszechny 2011, Bank Danych Lokalnych GUS oraz Monitoring Rozwoju Obszarów Wiejskich etap I.
The aim of the paper was to determine the level of differentiation and classification of rural areas in
the Zachodniopomorskie province in terms of human capital resources defined in the field of education. The
linear ordering method in the study was applied, and as a result, each spatial unit the synthetic indicator
was assigned, describing the total level of the resource. It was assumed the uneven spatial distribution
of human capital. The obtained results confirm: a higher level of human capital cumulating on highly
urbanized areas and the occurrence of deficits on peripheral areas characterized by qualitatively low
educational competences (also outside the formal). The study encompasses rural areas defined as rural and
rural-urban gminas distinguished according to the GUS administrative criterion. The Regional Examination
Board (OKE) in Poznan, the National Census of 2011 (NSP), the Local Data Bank of the CSO and the data
of Rural Development Monitoring stage 1 were the main data source.