Tytuł pozycji:
Wybrane uwarunkowania zmian poziomu wykształcenia ludności wiejskiej w Polsce
- Tytuł:
-
Wybrane uwarunkowania zmian poziomu wykształcenia ludności wiejskiej w Polsce
Selected determinants of changes in the level of education of rural population in Poland
- Autorzy:
-
Dudek, M.
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/866627.pdf
- Data publikacji:
-
2012
- Wydawca:
-
The Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists
- Źródło:
-
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu; 2012, 14, 3
1508-3535
2450-7296
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wykształcenie formalne stanowi niezbędny zasób dla funkcjonowania w realiach gospodarki rynkowej
opartej na zasadzie konkurencyjności, jak również aktywności w przestrzeni społecznej, kulturowej i obywatelskiej.
Opisano zmiany w poziomie wykształcenia mieszkańców wsi w latach 1995-2009 i stwierdzono znaczące tempo jego
poprawy. Mimo stosunkowo szybszego tempa poprawy poziomu wykształcenia ludności wiejskiej niż mieszkańców
miast, dysproporcje edukacyjne między tymi zbiorowościami pozostawały nadal znaczące. W opracowaniu wykorzystano
dane statystyki publicznej z lat 1995-2009, dotyczące m.in.: poziomu wykształcenia, migracji i aktywności
ekonomicznej ludności, jak również wyniki reprezentatywnych badań społeczeństwa polskiego przeprowadzanych
przez CBOS w okresie od 1993 do 2009, które odnosiły się do problematyki edukacji. W artykule posłużono się
metodami statystycznej analizy opisowej i porównawczej, jak również dokonano studiów literatury przedmiotu.
The formal education is one of prerequisites for entering the contemporary market economy based on a growing
competition, and for functioning in social, cultural and public sphere. The paper describes the changes in the level
of Poland’s rural population education. The level of education of rural population improved significantly. Despite the
change, substantial educational disparities between rural and urban populations remain. The discussion uses the public
statistics for the period 1995-2009 and considers, among others, the level of education, migration, economic activity, and
results of the representative on education conducted by the Public Opinion Research Center. The methods of descriptive
and comparative analysis of statistical data are employed and the state-of-the art literature review is carried out.