To be successful strategic thinking from SMEs is required, they have to give appropriate answers
to the changes that fit and serve the sustainable economy. It is characteristic that SMEs concentrate mainly
on surviving and on daily stability, yet – despite of the frequently mentioned idea – they realize the necessity
of renewal, and they are fond of innovation. The question arose: what kind of business model do we need.
Future means that the reappraisal of the values based on trust, reallocation of resources, social relationships,
restructuring factors of production, localization, reuse and recycling must be implemented in business
strategies, showing the direction of innovation. It is important to define the role and place of the SMEs in
innovation process in the context of de-growth, like innovation – imitation. Synthesis – open innovation,
observation and adaptation of best practices, cooperation based on trust, participation in strategic partnerships.
In the study messages of sustainable economy and ‘degrowth’ is summarized. Answers are being looked
for the question: what kind of behavior and strategies are appropriate for the SMEs for successful renewal.
W artykule podjęto próbę określenia roli i znaczenia teorii postwzrostu w procesach zrównoważonego rozwoju.
Poszukuje się odpowiedzi na pytanie: jakie zachowania i strategie są odpowiednie dla MŚ P w celu skutecznego
rozwoju. Firmy z sektora MŚ P muszą tak jak wszystkie podmioty gospodarcze, adoptować się do zmieniających
się warunków otoczenia nie tylko by przetrwać, ale także, aby rozwijać się. Jednak z jedną z charakterystycznych
cech przedsiębiorstw tego sektora jest nastawienie się na przetrwanie i względna stabilność funkcjonowania. Mają
one także świadomość potrzeby rozwoju i wdrażania innowacji, lecz w zdecydowanie mniejszej skali. Pojawia się
pytanie: jaki model biznesu jest obecnie potrzebny. Przyszłość oznacza ponowne oszacowanie wartości opartych na
zaufaniu, realokacji zasobów, relacjach społecznych, restrukturyzacji czynników produkcji, lokalizacji, ponownego
wykorzystania w strategiach biznesowych, wskazując kierunek innowacji. Ważne jest określenie roli i miejsca firm
z sektora MŚ P w procesie innowacji w kontekście postwzrostu (degrowth), podobnie jak wskazanie kierunków
wdrażania innowacji. Ważne jest określenie roli firm MŚ P w implementacji innowacji. Istotne jest także zwrócenie
uwagi na otwarte innowacje, obserwacja i adaptacja najlepszych praktyk, współpraca oparta na zaufaniu, udział
w strategicznych partnerstwach.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00