Postawy konsumentów względem produktów ekologicznych a ich zachowania nabywcze na rynku produktów mleczarskich Consumer attitudes to organic products and their purchasing behavior on the market of dairy products
Celem pracy jest przedstawienie i ocena zachowań nabywców na rynku produktów mleczarskich z
uwzględnieniem znaczenia ekologiczności produktów w procesie zakupu. Postawy względem ekologiczności
wyrobów powiązano z innymi elementami zachowań konsumentów w odniesieniu do procesu decyzyjnego
dotyczącego zakupów produktów mleczarskich, takimi jak: kryteria wyboru produktu oraz wybór miejsca i
częstotliwość zakupu w różnych typach jednostek handlowych. Część badawczą oparto na analizie wyników
badań sondażowych przeprowadzonych w 2015 roku w grupie 694 studentów przy wykorzystaniu metody
doboru celowego. Z przeprowadzonych badań wynika, że istnieją różnice w zachowaniach zakupowych
nabywców. Dzielą się oni na takich, dla których ma znaczenie ekologiczność produktu („Eko+”) oraz takich,
którzy nie zwracają uwagi na ten czynnik („Eko–”). Przy wyborze produktów mleczarskich grupa „Eko+”
kierowała się w znacznym stopniu czynnikami związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności. Nabywcy
„Eko–” z kolei zwracali uwagę przede wszystkim na smak, świeżość produktu, cenę, przyzwyczajenie i
datę przydatności do spożycia.
The aim of the paper was to present and evaluate the behavior of buyers in the market for dairy products,
taking into account the importance of product attributes related to ecology in the buying process. Attitudes
towards the importance of product attributes related to ecology have been linked with other elements of
consumer behavior in the process of decision making on purchases of dairy products, such as product
selection criteria, the choice of location and frequency of purchase in various types of stores. The research
part of the publication is based on the analysis of the results of survey carried out in 2015 on a group of
694 students. The study shows that there are differences in purchasing behavior of buyers. There is a group
of customers for whom it product attribute linked with ecology is important (“Eco +”) and there are clients
who do not pay attention to this factor (“Eco–”). Group “Eco+” when choosing dairy products takes into
account factors related to quality and food safety. Purchasers “Eco–” pay special attention to the flavor,
freshness of product, pricing, habit and expiry date.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00