Strategia kształtowania przewagi konkurencyjnej na rynku produkcji trawników rolowanych oraz mat wegetacyjnych. Studium przypadku Strategy of creating a competitive advantage on the market of roll-on lawn production and vegatation mats. Case study
Celem pracy jest ocena strategii kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa funkcjonującego
w polskim sektorze produkcji trawników rolowanych i mat wegetacyjnych. Opisano źródła
konkurencyjności firmy, w tym kluczowych dostawców, odbiorców i konkurentów. Analizie poddano wewnętrzne
determinanty i narzędzia prowadzące do stabilizacji strategicznej pozycji przedsiębiorstwa. Dane
teoretyczne zaczerpnięto z książek, czasopism i opracowań branżowych. Do oceny sytuacji ekonomiczno-
-finansowej firmy wykorzystano raport z KRS. Zastosowano metody dedukcji, opisową i krytyczno-poznawczą.
Przeprowadzono też obserwację jawną nieuczestniczącą i wywiad bezpośredni. Konkurencja na
rynku trawników rolowanych jest ustabilizowana. Rozproszona lokalizacja firm w Polsce powoduje, że nie
stanowią one dla siebie zagrożenia. Znaczącą barierą są koszty wejścia do sektora, związane z koniecznością
zakupu ziemi i wysokimi nakładami inwestycyjnymi skorelowanymi z długim cyklem wegetacyjnym. Na
przewagę konkurencyjną badanej firmy składa się: 1) dogodne położenie jej siedziby w miejscu o dużym
areale pól uprawnych, sprzyjające redukcji kosztów transportu surowców i produktów, 2) wyróżniająca
jakość produktów, brak walki cenowej i generowanie wysokich przychodów ze sprzedaży, 3) renoma znaku
towarowego, która zachęca klientów do inwestycji w zielone dachy, 4) profesjonalna realizacja zamówień i
doradztwo. Rozwój kompetencji kadry przekłada się na wzrost efektywności pracy. Wyniki ekonomiczno-
-finansowe potwierdzają skuteczność zarządzania firmą. Właściciel poszukuje innowacji technicznych i dba
o dobry wizerunek spółki, biorąc udział w targach budowlanych.
The aim of the study was to evaluate the strategy of creating a competitive advantage of a company operating
in the Polish sector of rolling lawns and vegetation mats. Authors described the sources of the company
competitiveness, including key suppliers, customers and competitors. Research included the internal determinants
and tools leading to the stabilisation of the company strategic position. Theoretical information was taken from
books, journals and promotional brochures. To evaluate the economic and financial situation of the company there
was used a report from the National Court Register. The analysis also was based on deduction, descriptive and
critical-cognitive methods. An explicit non-participating observation and a direct interview were implemented.
Competition on the rolling lawns’ market is settled. A dispersed localization of companies in Poland means that
they are not a threat to each other. A significant barrier is the cost of entry into the sector, related to the purchase
of a land and high capital expenditures correlated with a long cycle of a vegetative season. The competitive
advantage of the researched company relies on: 1) the convenient location of its office in an expansive region of
arable land, conducive to reducing the transport costs of raw materials and final products, 2) distinguishing quality
of products, a lack of price competition and generating higher sales revenues, 3) a reputation of the trade mark,
which encourages customers to invest in green roofs, 4) a professional execution of orders and consulting. Staff
development in terms of skills and knowledge sparks an increased productivity. Economic and financial results of
the company confirm the effectiveness of management. The owner is constantly looking for technical innovation
and takes care of a good image of the company, taking part in trade exhibitions.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00