Innowacje organizacyjne w handlu produktami żywnościowymi – doświadczenia, specyfika Organizational innovations in the trade of food products– experience, specific
Podjęto rozważania i próbę oceny zastosowania innowacyjnych rozwiązań w zakresie organizacji
działań strategicznych przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych na tle analizy funkcjonowania dystrybucji
produktów żywnościowych. Konkurencyjność produktów żywnościowych zależy m.in. od sprawności zarzą-
dzania łańcuchem dostaw. Wymaga to od przedsiębiorstwa zastosowania nowoczesnych koncepcji zarządzania,
które wprowadzają filozofię partnerstwa w łańcuchach dostaw i decyzji podejmowanych przez uczestników
procesów rynkowych. Oznaczają one takie działania innowacyjne, jak: szybka rotacja w łańcuchu, efektywna
obsługa klienta (ECR), koncepcja QR lub model referencyjny łańcucha dostaw (SCOR). Rozwiązania te nie są
jednak powszechnie stosowane w łańcuchu żywnościowym, mimo dużej ich użyteczności właśnie dla produktów
o niewielkiej trwałości. Uzyskane wyniki pozwoliły określić bariery i ograniczenia w zakresie adaptacji
innowacji w procesach sprzedaży i obrotu towarowego w przedsiębiorstwach. Zdefiniowano także czynniki,
które w obecnych warunkach organizacji rynku żywności nie pozwalają wprowadzić innowacji.
The competitiveness of food products depends on, among the efficiency of supply chain management. This
requires the company to apply modern management concepts that introduce the philosophy of partnership in supply
chains and the decisions made by participants in the market process. They denote such innovative activities, such
as: fast rotation in the chain, effective customer service ECR, the concept of QR or reference model SCOR. These
solutions are not widely used in the food chain, although their usefulness is high for products with low durability.
The paper elaborates and attempt to assess the application of innovative solutions for the organization’s
strategic activities of production and trade on the background analysis of the functioning of the distribution
of food products. The results allowed to determine the barriers and constraints on adaptation processes of
innovation in sales and trade enterprises. Defined as factors that in the current organization of the market
conditions do not allow food to enter innovation.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00