Tytuł pozycji:
Polscy konsumenci wobec globalizacji konsumpcji
- Tytuł:
-
Polscy konsumenci wobec globalizacji konsumpcji
Polish consumers vs. globalisation of consumption
- Autorzy:
-
Wlodarczyk, K.
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/843019.pdf
- Data publikacji:
-
2015
- Wydawca:
-
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Wydawnictwo Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
- Źródło:
-
Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej; 2015, 111
2081-6979
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedsiębiorstwa, które chcą zyskać odbiorców swoich produktów we współczesnym
świecie, powinny przygotowywać globalne strategie marketingowe.
Wynika to z faktu, że w dobie globalizacji konsumenci mają ułatwiony kontakt
między sobą dzięki narzędziom multimedialnym (w tym głównie dzięki
Internetowi), co prowadzi do przenikania się kultur, a tym samym wzorców
i zachowań konsumpcyjnych. Konsumenci dokonujący podobnych zakupów
tworzą grupy skupione wokół wspólnych interesów, doświadczeń i potrzeb. Wymiana
doświadczeń między konsumentami przyczynia się do upowszechniania
zwyczajów nabywczych, wypierania z rynku tych produktów, które nie spełniły
oczekiwań. Tym samym konsument zaczyna oddziaływać na funkcjonowanie
producenta. Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, jak polski konsument
ocenia globalizację konsumpcji w perspektywie czasu. W artykule podjęto
rozważania teoretyczne na podstawie literatury przedmiotu oraz wykorzystano
dane pochodzące z badań własnych autorki, raportów CBOS, ankiet WVS i EVS,
raportów Instytutu Globalizacji i Eurobarometru. Przedstawione wyniki badań
wskazują, że polscy konsumenci różnie odnosili się do procesu globalizacji
w perspektywie kilku lat, a ich poglądy dotyczące globalizacji i globalizacji konsumpcji
na pewno będą nadal ewoluowały.
In modern times, firms that want to attract new clients and encourage them to buy
their products should design global marketing strategies. This stems from the fact
that in the era of globalisation consumers communicate with one another easily
thanks to multi-media devices (mainly via the Internet), which enables particular
cultures (and hence consumer patterns and behaviours) to interpenetrate. Consumers
making similar buying choices form groups that share interests, experiences
and needs. Since they exchange their experiences and reveal their buying
habits, products that do not meet their expectations are pushed from the market.
In this way, consumers have influence on the functioning of producers. The article
is aimed at stating: how do Polish consumers evaluate globalisation of consumption
in the prospect of time? The paper includes a theoretical deliberation based on the literature on the subject as well as data derived from the author’s
own research and from reports published by Public Opinion Research Centre
(CBOS), WVS and EVS surveys, the Globalisation Institute and Eurobarometer.
Polish consumers’ opinions concerning globalisation were changing in period
2005–2015. Consequently, it is expected that the opinions about globalisation of
consumption will be still evolving in Polish society.