Młodzi Polacy wobec wyzwań współczesnego rynku – wybrane zachowania i ich determinanty w latach 2004–2014 Young Poles facing the challenges of the modern market: chosen behaviors and their determinants in years 2004–2014
Zachowania młodych konsumentów są przedmiotem zainteresowań ekonomistów
już od kilku dziesięcioleci. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie
zmian, jakie zaszły w ostatnich 10 latach w zachowaniach młodych Polaków,
zidentyfikowanie wybranych determinant ich zachowań oraz określenie sposobu
oddziaływania tych czynników. Podstawę do wnioskowania na ten temat stanowią
wyniki badań bezpośrednich przeprowadzonych wśród konsumentów z grupy wiekowej 14–19 lat. Badania te miały miejsce kolejno w latach 2004, 2006
i 2014, a wykorzystaną w nich metodą była ankieta audytoryjna. Podstawowym
wnioskiem z przeprowadzonych analiz jest stwierdzenie, że młodzi konsumenci
sprawnie adaptują się do wyzwań współczesnego rynku. W ich zachowaniach
wyraźnie można zauważyć przejawy wirtualizacji, serwicyzacji, a także trendu
związanego ze zdrowym stylem życia. Jednocześnie trudno jest wskazać stałą
grupę czynników determinujących zachowania młodych Polaków. Tylko niektóre
determinanty (np. wiek czy płeć) równocześnie oddziałują na więcej niż jedno
zachowanie, a ich wpływ jest stały (widoczny w kolejnych latach). Inne czynniki
(np. miejsce zamieszkania czy wykształcenie rodziców) kształtują tylko wybrane
zachowania lub też ich wpływ zmienia się w czasie. Zdarza się też, że oddziaływanie
czynnika zmienia kierunek.
Young consumers’ behaviors are a subject of academic interest since several decades.
The purpose of this article is to indicate the changes which occurred in behaviors
of young Poles during the last 10 years, to identify chosen determinants
of their behaviors and to specify a way of these determinants’ influences. The
basis for drawing conclusions on this topic are outcomes of field research conducted
in a group of consumers aged from 14 to 19. Those research projects took
place in years 2004, 2006 and 2014, and with the use of auditorium questionnaire.
The main finding of the analyses is that young consumers efficiently adapt
to the challenges of the modern market. Symptoms of virtualization, servitization
as well as a trend connected with healthy lifestyle can be observed. Simultaneously
it is hard to indicate a constant set of determinants shaping behaviors of
young Poles. Only chosen factors (e.g. age or sex) affect more than one type of
behavior. Other factors, like place of living or parent’s educational level, influence
only single behaviors and this infl uence changes over time. It also happens
that an influence of given factor changes its direction.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00